FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 23. 2. 2025, svátek má Svatopluk Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Ako sa komunikuje v aerovleku? Jeden příspěvek | Celý strom
Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 21:09
Vulcan
Zdravim. Kedze som nikdy nesedel v lietadle prosim nesmejte sa mi . Mam otazku: Ako su prepojeny pilot lietadla s pilotom vetrona pocas letu? Ako sa vlastne komunikuje medzi lietadlami v reale? Napadlo mi to dnes ked som zazrel ako mi asi 100m nad hlavov preletel Z142 s Blanikom.
 

Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 21:11
Lowmick   
A co bys mu chtel rikat? Kdyz uz neco tak musis rvat do radia jak blazen (a doufat ze si vlekar vzal sluchatka).
 

Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 21:15
Orbith AVP4MP   
když má Blaník tu vymoženost jako je vysílačka(dneska už to má kdejakej) tak vysílakou,ale jinak pro vzlet se využívá startéra(člověk,kterej mává praporkama a má vše pod kontrolou)a když už chce vlečná,aby Blaník vypnul,tak zamává křídlama ze strany na stranu.Obvykle to pilot ve větroni pochopí a vypne se.Jinak,když se chce větroň vypnout(třeba kvůli stoupáku do kterýho právě letěli),tak se jednouduše vypne a vlečná ucejtí odlehčení.Stáhne motor na minimum a přejde do skoro střemhlavého letu(kvůli palivu,aby se těm žravým strojům jako jsou Z142 Z226 Z43 L60S Wilga apod. nedopřálo více paliva než je nutnéUž je to jasné??Klidně se zeptej.Jestli budu vědět tak odpovim.
 

Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 21:21
Vulcan
Cize niektore posadky vo vetronoch ani nekomunikuju zo zemou proste pristavaju ticho. A este by ma zaujimalo. Keby sa vetronu podarilo nebodaj vystupat do vysky 5000m ako sa potom sprava v prevadzke kde mozu byt IFR lietadla ktore letia 1000km/h.
 

Re: Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 21:23
Lowmick   
To se nestane.
 

Re: Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 21:31
Orbith AVP4MP   
se nestane bo by si zmrznul,ale do třech tisíc se dostaneš a pak už to bejvá nějak omezený viz http://www.gymck.cz/~osm99-08/download/prostory.gif Jinak vetrone kominukujou s AFIS(pokud maj vysílačku).Kdyz ses v zone ATZ po vypnuti lana,tak se ohlasis: "OK-xxxx po vypnuti severne od letiste vyska 1000m." Kdyztak me opravta tak daleko jeste nejsem,abych vedel co mam hlasit po vynuti
A pri pristani se hlasi vstup do okruhu a finale.Nekdo pise,ze se hlasi i po vetru,ale neni to nasi povinosti.
 

Re: Re: Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 21:45
Lowmick   
Ale to vis ze se do 5km dostanes, i pres.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 22:12
einhorn
joo, dostanes i pres 5000m AGL, ale pak ti zacnou modrat usi
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 22:13
einhorn
mysleno samozrejme bez vlecne
 

Re: Re: Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   10. 4. 2006 / 15:28
cmar
tak v 3000 som bol v blaniku len raz a stacilo, dole na zemi bolo 30 stupnov, v kabine asi 50, takze tricko a siltovka, a hore som skoro zamrzol...ubytok teploty je cca 0,8 stupna na 100 m výšky. dole som siel mna maximalke ) s vlečnou som sa v podstate nikdy radiom nerozpraval, dve slova s pilotom pred startom .. prosim ta, ked mavas o vypnutie, daj levy potom pravy, potom zase lavy ) a az potom chod dole. s Oblubou robili -lavy naklon a pravým strmhlav dole, ak pilot vetrona kukal po mrackoch, tak ho vlecna vzala so sebou )
 

Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 22:10
einhorn
pokud si v lufte, tak vysilackou na stejne frekvenci jako INFO okrsku kde poletujete, jinak na zemi se urci dobrovolnik-starter
 

Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 22:38
nimbo
Tak som si precital cely tento strom a doslo k par nepresnostiam, ktore sa pokusim nejak vysvetlit, nevravim vsak, ze viem vsetko.
Lietadlo musi byt vybavene radiostanicou. To plynie priamo z predpisu bez toho neprejde imatrikulaciami. Dokonca, u vacsiny blanikov je radio LS5 tak tam musi byt patricny pocet krystalov so spravnymi frekvenciami. Pilot vlecnej a vetrona normalne medzi sebou komunikuju na rovnakej frekvencii samozrejme. Osoba startera sa teraz uz moc nevyuziva, je to skor nejaky historicky prezitok, vynimku snad tvoria velke akcie, kde je dolezite aby bol na freq. klud a nie aby sa tam niekto vykecaval. To vsak musi byt parta hodne zohranych ludi aby nestalo, ze po pristati na vas mieri vilga. Pilot vetrona po vypnuti zahlasi "xxx-volacka vlecny vypnute" verte mi, ono to nie vzdy je citit. U Z226 a 142 mozno, zoberte cmeldu alebo nieco podobne a ani neviete, ze nieco mate za chvostom. Po vypnuti vlekar vali dole, no nie za kazdu cenu. Existuje obalka a aj motor treba zachladit- hlavne v lete a u 142.
Co sa tyka vyskoveho prevysenia, tak aktualne platny slovensky rekord je nieco cez 10km, aspon myslim. Ak ma pamat neklame, nechce sa mi to hladat bol zalietnuty v Spiskej novej Vsi na blaniku, samozrejme s kyslikom. U nas v LZMA lietame vlnu takisto velmi casto. Mame nevyhodu, ze sme v letovej ceste. No vsetko sa da vykomunikovat priamo s Bratislava control, pokial tam sedia rozumni ludia. Potom nic nebrani dosahovat vysky 6000m+. Uz kopa ludi si prisla k nam porobit vyskove diamanty.
Tak to by bolo asi vsetko. Za dlzku sa ospravedlnujem a aj za pripadne chyby. Cital som to po sebe, no mohli tam este nejake ostat.
 

Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 22:50
einhorn
proc je starter-pomocnik prezitek ? musim priznat ze v Nemecku se tento "historicky prezitek" striktne dodrzuje, stejne jako hasici pristroje na stojankach u motorovych masin a pokud si pamatuju z Cech, tak ani tam to nebyl prezitek, naopak pro vlekare (sam take vlekam) celkem prinosne, kdyz starter odmavne napnute lano. atd.
 

Re: Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 23:00
nimbo
S tymi hasicakmi to mas pravdu, to je aj u nas. Ja vobec nevravim, ze to nie je uzitocne. V tom s tebou uplne suhlasim. Ja to vravim z vlastnej skusenosti u nas v klube. U nas sa to uz hodne dlho nepouziva. Kedysi sme pouzivali vlajky aj na Tcku a davali sa nimi povolenia motorovym masinam na pristatie.
 

Re: Re: Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 23:03
einhorn
no mas recht, asi jak kde ja to mavani beru z vlastni zkusenosti, kdy vlekam Piperem PA-28 a dozadu pri napinani lana toho moc nevidim, predstav si to asi tak jako by si sedel v Z-43, zato ale Z-226, tam si to napinani lana osefujes sam bez problemu
 

Re: Re: Re: Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 23:07
nimbo
jasne, u nas v klube je uz aj konecne WT9 Dynamic a to je masinka. S tou by sa ti krasne vlekalo.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 23:08
einhorn
neni to skoda na vlekani ?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 23:10
nimbo
absolutne nie. Je to zihadlo. Mala stihacka s vrtulou. So silnejsim motorom stupa s blanikom vo dvojom 2+. Ale to je uz diskuzia mimo toto forum
 

Re: Re: Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 23:04
einhorn
fakt toho do zadu moc nevidis
9780 B / 600 x 335 / debif.jpg
 

Re: Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 23:05
Orbith AVP4MP   
4 EINHORN:se nediv.Bačové ze Slovenska věci jako vlaječky neznají bo si s nima už dávno vytřel pr**l.

Tímto se veřejně omlouvám všem slovákům,kterých se tento text nějak psychicky,vlastenecky,osobně nebo i fyzicky.
 

Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 22:54
Vulcan
Tak to som na Spišiakov hrdy, kedze prave ich som mal dnes nad hlavou Dakujem moja otazka bola kompletne zodpovedana.
 

Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 22:40
Stepan S.
Jednoudše,pokud je letadlo i větroň vybave RDST tak přez ni,jinak se to dělalo tak, že piloti se navzajem dohodli a potom při letu davali signály náklonama atd...
 

Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   9. 4. 2006 / 23:55
Sněhulák   
Ja jen přidám do mlýna.. .-)

Starter se určuje jen proto, že je to jako kolonka v knize k provozu na daný letový den .-) jinak stejně to lano zapíná a křídlo drží ten kdo se nachomítne a má volnou ruku a je samo min proškolen... Ach ta dnešní mládež.. dát jim praporky at jdou mávat tak jim upadnou nohy.. -) takže snad jen ty maule a pod vlekovky kde je prd vidět .-) Aspoň u nás startér spíš zastává funkci časomíry .-)

Jinak k lítání a výšce.. každý den před lítáním se zahajuje provoz, my z krnova konkrétně na přerov věž.. a automaticky se žádá do FL95 (G,E)...

Pokud chcete výše.. D,C můžete např. v prostorech k tomu určených.. tyto prostory se však musí aktivovat min 24hod předem faxem.... Jedná se např. o TRA50 TRA51 (5000AMSL - FL240). Vše se řídí různými směrnicemi a předpisy.., vše je o "lidské" domluvě s patřičným ATC stanovištěm... proto když jsou lidé k sobě vztřícní není problém i výše, když to jde... Tyto prostory jsou vyhrazeny právě pro potřebu plachtařů-vlnařů .-) Jinak znám spoustu kolíků co pokořila bez kyslíku i "velké" výšky, i 7km a vzhledem k tomu, že poslední kilák to leze jen 0,5ms docela výkon.. Taky pak přistanou a den v kuse spí .-))
 

Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   10. 4. 2006 / 01:08
kuma   
Mnjó, IMHO myslím, že je třeba dodat, že s ohledem na vlastnosti přenosu VKV signálu se bežně používá RDST při pojíždění/ napínání/ startu často a bez problémů, aniž by rušila éra v luftu. Dá se říci, že to je asi důvod, proč startéři někde vymírají. Omouvá se předem za delší příspěvek, ale pro ty, co nelítají v reálu, by to mohlo být instruktivní.

Nebyla tu zmíněna obvyklá a ne zcela předpisová (ale praktická) komunikace, kterou lze na aeroklubových letištích docela běžně slyšet. Takže - představme si, že startér není, bude nahrazen radiokorespondencí. Vlečná čeká v ose, lano je zapnuté. Vlekař kouká do zrcátka a dokud má kluzák křídlo na zemi, nedělá nic, jen hlídá teploty na motoru. Když pomocník zdvihne křídlo, znamená to, že je kluzák připraven. Pilot kluzáku obvykle řekne do rádia "napínej!". Vlečná zaroštuje a popojede - napne lano. V tu chvíli pilot kluzáku řekne do rádia: "napnuto" nebo "napnuto - vzlet!" a pilot vlečné tam vratí plný knedlík a je to (jednotlivé fázekopírují signály chybějícího startéra).

Jinou kapitolou je komunikace v aerovleku, která má svá specifika. Instalace RDST v kluzácích není přizpůsobena velkému aerodynamickému hluku, který s sebou aerovlek přináší. Proto se v aerovleku komunikuje jen málo, obnvykle kluzákový pilot instrukce ohledně aerovleku předá pilotovi vlečné na zemi, pžed ukurtováním do sedačky (například "prosímtě támdle pod ten kumul, ale kdyby se to mezi tím rozpadlo, tak víc nad město/nádraží" a tak dál. Někdy taky jen "někam do stoupáku!". Někteří vlekaři jsou totiž také plachtaři, vybavení již v jiném threadu zmíněným pr*elovým čidlem (pozor - to není avionika, to je šestý smysl plachtaře!) a pak se méně zkušení plachtaři vezou až pod kumul, kde často až po 3 utažených zatáčkách (v aerovleku) na ustáleném stoupání 5-6m/s pochopí, že se mají pustit (=vypnout). Signál vlekaře pro pilota kluzáku ve smyslu "vypni se, už jsme dosáhli dohodnuté výšky" nebo "tady máš ten stoupák" (vlečná do něj vlétne o několik sekund před kluzákem - díky délce vlečného lana) předtsvauje kývání křídly ze strany na stranu (křidélky). Na to už je automat - chňap po žlutém táhlu a vypnout. Staří vlčáci se cuknou (=vypnou) sami po prvním kloudném nahoru dolů vlené před sebou a ustředí se sami (krátký=levný aerovlek).

Občas jsou ale ve vlečné motoráři - kteří letí na východ (západ, jih, sever) bez ohledu na kumuly, nádraží, vodní plochy, ofukované svahy a podobně. Je to boží neštěstí, ale jsou takoví. Na ty se musí hulákat (do rádia samozřejmě, teď už k pobavení širokého okolí - ze vzduchu už je to slyšet přes půl republiky - "Marie (=volačka vlečné), prosím tě víc doprava, pod tamten mulisák - ještě kousek" anebo "Josefe, nešlo by, prosím, už zatočit?" nebo po 5 kilometrovém vleku přímým směrem od letiště, pokud možno po větru "šlo by otočit zpátky nad základnu?" a podobné zoufalosti.

Bývá dobrým zvykem, že po vypnutí pilot kluzáku zahlásí "vypnuto!" event. "vypnuto, díky!" když byl vlek krátký a užitečný. Není radno to ale říct, aniž by si byl pilot kluzáku JIST, že je vypnutý. Po tomto sdělení pilot vlečné často dostane jskousi silnou křeč do ruky na kniplu, násedovanou bleskovým zvratem (často "přes kouli" - s lehkým přitažením ještě před dokončením půlvýkrutu) a vlečná okamžitě mizí ze zorného pole. Bez vypnutého lana by to byl pochopitelně průšvih - a poznal jsem vlekaře, který, když dospěl k závěru, že se už by se kluzák konečně měl pustit, občas udělal zvrat mýrnyx týrnyx bez předchozího zamávání - a byl docela šrumec se včas vypnout (zažil jsem 2x, nejmenuji).

Tak to jen pro připomenutí nelétavcům, ti co to znají mi, prosím, promiňte.
 

Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   10. 4. 2006 / 09:16
MaPa   
Musím doplnit, že jsem na vlastní kůži zažil vlekaře "plachtaře" jak jej popisuješ. Ale taky sem se setkal s vlekařem "vyhlídkovým letcem", kterej jakmile se vlečná dostane nad dráhu ubírá plyn a výlet do 500m trvá 20 minut, při nichž se prolítnou minimálně dva sousední okrsky dalších letišť v okolí. To je vážně na zabití.

Poslední zatím nezmíněnou kategorií je vlekař "akrobat", kterého sem zažil vepředu na špagátě asi 3x. Napoprvé jsem z toho měl skoro smrt, protože celé dopoledne sem měl tu čest v "vyhlídkovým letcem". Netuším, kde sebral ve vlečný něco jako forsáž, ale ta potvůrka byla v luftu stejně brzo jako já s Blaníkem. celou dobu to rval ostrýma zatáčkama (ručička zatáčkoměru byla přibitá na dorazu) k nebi a vario nešlo pod 4m/s. Přechody z levé do pravé vyžadovaly plný výchylky křidýlek, jinak by to Blaníček nestihnul překlopit z křídla na křídlo. Jakmile vario poskočilo na 7m/s, tak se stalo něco podobného, jako při přechodu z jedné zatáčky do druhé, takže moje první reakce byla plná výchylka křidélky. Překvapení nastalo o cca 1 vteřinu poté, kdy to vlečná zalomila na druhou stranu půlvýkrutem. Jentaktak sem vystartoval po vypínači a vlečná zmizela kdesi pod Blaníkem.

Musím podotknout, že při takovýmhle vleku není čas na nějaký vykecávání
 

Re: Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   10. 4. 2006 / 09:33
nimbo
tak to je dobre, u nas sme mali vlekara specialistu. Patril do kategorie vyhliadkovych, ale este aj po vypnuti si to zobral pekne dookola. Ked sa vlekalo na sever od letiska, tak si zasiel pozdravit zenu. Vzdialenost letisko-jeho barak cca 13km. Preto sme zaviedli spolucast plateni vlekov aj vlekarmi.
 

Re: Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   10. 4. 2006 / 12:12
kuma   
vida! tak nejenom u nás - přesně to jsem měl na mysli
 

Re: Re: Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   10. 4. 2006 / 12:51
MaPa   
Já měl na musli jogurt
 

Re: Re: Re: Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   10. 4. 2006 / 15:23
kuma   
lepší mít muesli v jogurtu, než jogurt v hlavě - ale to není případ přispěvatelů tohoto fóra!
 

Re: Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   16. 4. 2006 / 19:14
kuma   
Jen ilustraci ke starému threadu...
http://www.crazyaviation.com/images/krank.jpg
 

Re: Re: Re: Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   16. 4. 2006 / 19:48
Lowmick   
To je jak tahle fotka.
Taky se asi nejak "spatne domluvili"
30375 B / 600 x 453 / Aerovlek.jpg
 

Re: Ako sa komunikuje v aerovleku?   10. 4. 2006 / 16:17
lulinak
ono se ve vleku moc nekomunikuje, na zemi se dohodnes s vlekarem co mas za ulohu jestli do 3 stovek nebo vejs na procviceni vejvrtky na jare, v pripade preletu je to jasny, minimalizovat cas vlekani (hodina kolem 4000 Kc, plati zpravidla pilot vetrone) a dotahnout proti vetru do nejblizsiho stoupaku, tam s tebou udela jedno dve kolecka a kdyz je jasny ze to tady nese, zamava nebo se rovnou pustis sam...
jinak tam je i radiostanice takze ho muzes pripadne navest kam by sis to predstavoval...
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ