Ej, ty lichotníku, škoda že nejsi ženská..... )))
Pro ilustraci si dovolím popsat korespondenci na okruhu s MiG-21 od usednutí do letadla po vystoupení, aby byl vidět rozdíl v civilní a vojenské korespondenci, podotýkám, že je to z roku 1992, kdy jsem odcházel. Pilot má volačku 121, volací znak letiště Přerov Cvrček, VS je Peleng, věž je Start.
Po usednutí do letadla přeladění na kánál VS - velitelského stanovistě:
Pilot: Cvrček Peleng, já 121, jak mne slyšíte?
VS: 121 - pětkou
Pilot: 121
Přeladění na kanál ŘL, rádio již odzkoušeno.
Pilot: Start, já 121 spouštění
Start: 121 spouštějte
Pilot: 121
Po spuštění a motorovce:
Pilot: 121 rolovat
Start: 121 rolujte
Pilot: 121
Pilot zastavil před dráhou, na tzv. čáře předběžného startu
P: 121 na dráhu
S: 121 povoluji
P: 121
Před vzletem:
P: 121 vzlet
S: 121 povoluji
P: 121
Po vzletu, zasunutý podozek a klapky
P: 121 po vzletu, zasunutý
S: Start nebo cvakcvak
Další hlášení až před třetí zatáčkou, vysunutý podvozek a malé klapky
P: 121 podvozek vysunut, přistání
S: 121 povoluji, pořadí jedna, vítr zepředu zprava tři
P: 121
Po čtvrté zatáčce:
P: 121 klapky, rameno
S: Start nebo cvakcvak
Po uvolnění dráhy:
P: 121 uvolnil
S: cvakcvak
Pilot přijel na stojánku, vypl motor, vystoupil, podepsal technikovi sešit a to je vše, nic víc se nehlásilo, ono při rychlosti na okruhu 600kmh na víc snad ani nebyl čas, okruh trval necelých 5 minut a celou dobu se makalo, bylo spousty úkonů, které bylo třeba udělat, když se létali jen okruhy, bylo jich 5 v jednom letu a člověk vylezl z mašiny za 30 minut zpocený. Proto jsem si např. s řídícími na IVAO dohodl vyjímku, když létám okruhy s migem, že nebudu vše readbackovat, v konečném důsledku se mi stávalo, že než jsem po ohlášení finále vše zreadbackoval už jsem i uvolnil dráhu po neskutečně zmaštěném přistání, kdy se perete s mašinou v rychlostech od 430kmh při hlášení finále do 290kmh - rychlost dosednutí. Jak jsem se, samozřejmě, informoval, pokud mi ATC tuto vyjímku povolil, není to proti pravidlům ))
|
|