| | Re: Re: Re: Re: Re: RealTrim v.1 3. 2. 2006 / 08:41 | |
| | Každé éro má 3 osy, podle kterých se může mota. Takže 6 stupňů volnosti. Podle těchhle 3 os se i řídí. Náklon křidélky, otáčení směrovkou a klonění výškovkou. Křidélka a směrovka se dají při záletu vyštelovat tak, že je to potom OK i pro následující lety. S výškovkou je problém v tom, že se u éra mění poloha těžiště podle toho, kolik pasažérů a nákladu je zrovna na palubě a jak je to tam rozmístěný.
Proto konstruktéři přidali na výškovku takovou malou výškovku, které se říká trimovací plocha (nemá nic společnýho s dynamickým vyvážením řídících ploch), která se ovládá další pákou - trimem.
Takže když máš třaba v blaníkovi plně obsazený obě sedadla urostlejma pilotama (aby to na přeskoku hezky svištělo), tak je blaník vlastně těžkej na hlavu a celou dobu bys ho ve vodorovným letu musel držet silou (tahem) za knipl. V tom případě si to dotrimuješ tak, že tu sílu na výškovku za tebe dělá ta přídavná ploška a ty nakonec máš v ruce neutrál pro vodorovný let bez křeče v ruce.
Opačně to bude, když mladá šestnáctiletá elementaristka poletí první sólo a bude vážit 45kg i s postelí. Tý pak nepomůže ani podužka plná olova, aby blaník letěl vodorovně. Prostě bude těžkej na ocas a kdyby ho nedotrimovala a pustila knipl, nejspíš se blaník sám dostane až na pádovku. Proto bude zcela samozřejmě trimovat obráceným směrem, aby se jí ručičky držící se kniplu zbytečně neunavovaly. |
| |
|