FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 23. 12. 2024, svátek má Vlasta Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Kupte zážitek na celý život. Jeden příspěvek | Celý strom
Kupte zážitek na celý život.   22. 11. 2005 / 17:18
Kachna   
Jak praví jedna reklama...
Když se to trochu přežene...
http://www.airliners.net/open.file/963368/L/
 

Re: Kupte zážitek na celý život.   22. 11. 2005 / 17:45
zelí
uz sem to videl..docela dobry ale nejhorsi to muselo byt s tema cestujicima ktery nevedi ze letadlo ma neco jako klapky a rikaj ze se trha kridlo....od nich to muselo byt povzbuzujici....a vzdycky sedej u okynka : )
 

Re: Re: Kupte zážitek na celý život.   22. 11. 2005 / 17:56
Latom   
No nevím, ale nějak mi tam chybí čmoudík za tím plamenem. Když si vzpomenu na Concorde.
 

Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.   22. 11. 2005 / 18:04
A.J.Scandall   
Pochybuju že by pumpáž (autor píše o osmi ranách, které se ozvaly) způsobovala čmoudík jako za sebou táhl Concorde.
 

Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.   22. 11. 2005 / 18:14
Kachna   
Já si ani nejsem schopen dát dohromady případ, kdy by pumpáž zapříčinila vzplanutí motoru. Protože v podstatě Ti pumpáž zahltí kompresor na v komorách nemá v podstatě co hořet.
 

Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.   22. 11. 2005 / 18:11
Kachna   
Čmoudík tam je. Ten mizí při kontaktu s proudem vzduchu z trysky od vnitřního proudu vzduchu. Ono totiž záleží při jaké teplotě ten kerosín hoří. Koukni se na startující starší letadla, kde musela teplota plamene být o dost chladnější, než je dnes.
 

Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.   22. 11. 2005 / 20:18
Peetrs (Robert)   
Prosím vás je to nějaká závada nebo je ta pumpáž nějaká normálni věc ? Protože tohle opravdu vidět s okénka jako pasažér tak si asi vyrvu všechny vlasy...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.   22. 11. 2005 / 20:23
Snake.d   
Řeknu ti to takhle ......Každej správnej motor ...si pumpne jen jednou....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.   22. 11. 2005 / 21:13
tonde   
pumpáž je vždy průser jak mraky, na MiGách většinou končil katapultáží, dlužno podotknout, že v 99% případů vznikne pumpáž na migu chybnou pilotáží.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.   22. 11. 2005 / 21:14
zbysek
spíš - ani jednou...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.- CO JE PUMPÁŽ, aneb nepleťme si pojmy s dojmy.   22. 11. 2005 / 21:31
Kachna   
No,pořádně určitě. Pumpáž vzniká v nevýpočtovém režimu motoru(akcelerace, decelarece). Ta se dá pouze omezit tvz proti pumpážnímí zařízenímy, tj většinou zařízení typu ventil, odpoštěcí pasy, které odpuštějí prebytečný vzduch z kompresoru, aby nedošlo k jeho zahlcení. U nových motoru se natáčejí statorové lopatky kompresorů, nebo se používá více hřídelových uspořádání. Jinak ten divný zvuk u 737 (jak kbyby sténal vorvaň) je právě regulovaná pumpáž. Jinak ji poznáš, podle takového divného zvuku motoru. A tuhle událost nemohla zavinit pumpáž, to by se motor spíš roztrhl. Já bych se přikláněl k závadě na palivovém agragátu.

Když budu citovat ing. J. Kocába:
K nestabilní práci kompresoru (pumpáži) dochází na nevýpočtových režimech motoru Představme si, že na výstupu z kompresoru dojde k seškrcení průtočného množství nebo vzrůstu proti tlaku. Tím dojde k poklesu absolutní rychlosti proudu vzduchu a ke změně úhlu náběhu proudu na lopatky (při konstantních otáčkách kompresoru). V důsledku zvětšení úhlu náběhu se proud utrhne a poruší se funkce kompresoru. kompresor přestane dodávat vzduch až do doby poklesu protitlaku, kdy proud opět přilehne k lopatkám a kompresor začne znovu dodávat vzduch, jehož tlak se bude žvětšovat. Jakmile tlak dostoupí předcházející hodnoty, děj se bude periodiky opakovat..
U osových kompresorů dochází k pumpáži proto, že každý stupeň má jinou hltnost (průtok). Dojde-li v některém stupni k "ucpání" v důsledku úplavů a stupeň není schopen propustit větší množství vzduchu, přičemž stupně předcházející jsou schopny ještě více stlačovat, dojde k popsanému jevu- pumpáži.
Obdobný případ nastává u spojení axiálního kompresoru s radiálním (m-601, pt-6) Axiální stupeň má při daných otáčkách větší hltnost, nž radiální a bez účinné regulace dojde k pumpáži."

Jak je tady patrné z výše psaných rádků, tak se produvý motor s pumpováním setkává pravidelně. Svěšení motoru, jak zde bylo neštěstně poznamenáno :Každej správnej motor ...si pumpne jen jednou.... je přehnané. Piloti a mechanicy, kterí opečovávají L-410 by mohli vyprávět. Jinak motor se zničit může, ale to je zřidka kdy. Spíš se svěsí, protože mohlo dojít k vysokocyklové únavě materiálu vlivem vibrací. Ale neznamená to POŽÁR motoru.
 1x  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.- CO JE PUMPÁŽ, aneb nepleťme si pojmy s dojmy.   22. 11. 2005 / 21:56
tonde   
Trošku doplním, nepamatuji si už přesně konstrukci turbovrtulového motoru, ale čistý dvouproudový motor ve stíhačce si skutečně pumpne jen jednou, má sice protipumpážní zařízení, ale to spouští už jen v případě fyzického vzniku pumpáže, která má šanci vzniknout tehdy, když je letoun buď na velmi vysokém úhlu nábehu - mluvím teď o MiG-21 a 23 nebo pri stranovém vybočení, tedy skluzu, např. s MiG-23 byl skluz výslovně zakázán právě z důvodu, že by došlo k nestejnoměrnému ofukování bočních vstupů motoru a následné okamžité pumpáži vstupů, tzn. na migu bylo možno provádět pouze správnou zatáčku, ani výkluz ani skluz povolen nebyl, lehkou odchylku od ideáního směru dokázala eliminovat tzv. přisávací dvířka, která jsou na MiG23 na stanách na vstupech, která se volně pohybují a otvírají se vlastně vzniklým podtlakem vzduchu v motorovém vstupu a motor si těmito dvířky "přicucne" vzduch a potřebný tok vzduchu se tedy nenaruší, ale velkou odchylku už vzhledem k průtočnému množství vzduchu tato dvířka nebyla schopná eliminovat. Na L-29 a L-39 se pumpáž řešila stažením otáček pod 85% a hlídala se teplota výstupních plynů, pokud měla snahu přesáhnout 600 stupňů a bylo dost výšky, vypínal se motor ve vzduchu a po 45 sekundách se spouštěl motor za letu, ale to vyžadovalo celého muže stopnout si motor a navíc a delfínkem a s albatrosem se dá přistát bez motoru, s MiGem ne.... Pokud u MiGu vznikla pumpáž a nezabralo zapnutí protipumpážního systému, většinou se vypínal motor, autopilot a baterka a bum.... Pod 3.000 m bez běžícího motoru byl pilot v migu navíc.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.- CO JE PUMPÁŽ, aneb nepleťme si pojmy s dojmy.   22. 11. 2005 / 22:27
zelí
s MIGem se nikdy nepristavalo bez motoru?a co (ted nevim jak se jmenuje)ale pry nosil knir tak treba pristaval bez motoru v Horovicich...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.- CO JE PUMPÁŽ, aneb nepleťme si pojmy s dojmy.   22. 11. 2005 / 22:31
Swordfish   
Zřejmě měl ,Výšku,Rychlost a taky Velkou Kliku
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.- CO JE PUMPÁŽ, aneb nepleťme si pojmy s dojmy.   22. 11. 2005 / 22:32
Kachna   
Ono to bylo zakázáno, pač MiG měl Ofukovanou mezní vrstvu na klapkách. Ale myslím, že zalétávač AERA M. Schitzner (omlovám se za možné zkomolení jména) hned několikrát. Byl za to i na výslechu v SSSR. Pač někam "doplachtil" a přistál.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.- CO JE PUMPÁŽ, aneb nepleťme si pojmy s dojmy.   22. 11. 2005 / 22:39
tonde   
Ofukování měla jen jedna verze MiG21, tuším PFM a stejně se to nepožívalo, páč ty dírky se ucpávaly v létě muškama a moc to pak nefungovalo. Jinak o reálném přistání s MiG-21 či 23 bez motoru snad ani nejsou oficiální záznamy, říká se, že to dokázal Kvočur, údajně dokonce 2x, a kolega z letky měl jednou problém s motorem na MiG-23, přistával téměř na volnoběh, nad dálnou měl výšku 4.000 !!! standardně je 400 metrů (4 km před dráhou) a říkal, že to bylo jen tak tak a že jednu ruku na kniplu a druhou na madlech. MiGy mají velmi neefektivní převod výšky na rychlost.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.- CO JE PUMPÁŽ, aneb nepleťme si pojmy s dojmy.   22. 11. 2005 / 22:43
Kachna   
hm. To je fakt. Dej motor z MiGa na vrata od stodoly a máš parádní nadzvukou mašinu,.... ))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.- CO JE PUMPÁŽ, aneb nepleťme si pojmy s dojmy.   22. 11. 2005 / 22:45
tonde   
jo a pak ten motor zastav a spadne to presne jako MiG.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.- CO JE PUMPÁŽ, aneb nepleťme si pojmy s dojmy.   23. 11. 2005 / 06:55
Vašek
Ahoj, nevím to teď zcela přesně (podívám se večer doma), ale myslím že J.Krýda (snad to moc nekomolím) z Líní skutečně 2 x přistál s MiG-21 bez pracujícího motoru. Docela pěkně je to popsané ve vzpomínkové publikaci (to číslo určitě nesedí) "...423, myslím, že jsme se srazili."
Vyšla před pár lety a mapuje historii základny v Líních.
Pokud to do večera někdo neupření, napíšu detaily (v práci k nim nemám přístup .
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.- CO JE PUMPÁŽ, aneb nepleťme si pojmy s dojmy.   23. 11. 2005 / 08:29
Swordfish   
Tak to jsem netušilS panem Krýdou jsem mluvil teď o víkendu mohl jsem se ho zeptat
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.- CO JE PUMPÁŽ, aneb nepleťme si pojmy s dojmy.   23. 11. 2005 / 12:06
Swordfish   
414 asi jsme se srazili
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.- CO JE PUMPÁŽ, aneb nepleťme si pojmy s dojmy.   23. 11. 2005 / 14:53
zelí
jj to je presne on
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.- CO JE PUMPÁŽ, aneb nepleťme si pojmy s dojmy.   23. 11. 2005 / 20:45
Vašek
Tak ještě pár detailů k těm přistáním s nepracujícím motorem na MiG-21F.
Cituji z publikace "414, asi jsme se srazili" Ing J.Faul, vydal Zlínek 1994.
....1. Jaroslav Krýda MiG-21F NPP září 1975 Hořovice.
Zálet po výměně motoru:
Po zkoušce akcelerace na výšce 13 000m vysadil motor. Pilot se pokusil 6x o nahození motoru neuspěšně. V H 3 000m dal ŘL rozkaz ke katapultáži. Pilot se rozhodl přistát na neobsazené letiště Hořovice. Za mimořádně odvážné přistání s nepracujícím motorem byl povýšen na majora.
Příčina: Zadření šoupátka odstředivého regulátoru.
....2.Jaroslav Krýda MiG-21F NPP leden 1977 Hořovice.
Zálet dle II programu:
Na výšce 12,5km vysadil motor, což bylo doprovázeno tupým úderem a chraplavým zvukem. Pilot ohlásil na vel. stanoviště, klesal a pokoušel se opakovaně o nahození motoru - neúspěšně. Mezitím přešel na kanál ŘL, který mu vydával správné pokyny a na H 3 000 m nařídil katapultáž. Pilot na základě zhodnocení situace si vyžádal povolení k pokusu o přistání na neobsazené letiště Hořovice. Před 4. zatáčkou vysunul nouzově podvozek, klesal rychlostí 450 - 470 km/h, na výšce 1 200m nabyl jistotu o reálnosti rozpočtu, dráha byla bez překážek. I. podrovnání při klesání 40 m/s provedl ve výšce 100 - 150m. Po dosednutí 120 - 150 m za okraj dráhy intenzivně brzdil až praskly pneumatiky. Vypustil padák. Přistání ohlásil přes jiného pilota.
Příčina: Odpojení disku 1. stupně turbíny od hřídele RVT a jeho následná destrukce - důsledek prasknutí labyrintového kroužku, který zajišťuje kolíky spoje soustrojí RVT.

Tolik oficiální hodnocení. Dál tu je vyprávění od samotného p. Krýdy a poměrně podrobný popis postupu po vysazení a možnosti přistání s nepracujícím motorem MiG-21F.....výpis ze směrnice a předpisu Let-3-27.
Pro šťastné majitele MiG-21 ve FS bude-li zájem rád oskenuji a pošlu, případně přepíšu. Třeba byste si to v Hořovicích chtěli zkusit
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.- CO JE PUMPÁŽ, aneb nepleťme si pojmy s dojmy.   23. 11. 2005 / 22:49
Jaakov   
bez motoru jsem to s MiG-21UM od CS zkoušel, ale chová se v zásadě jak větroň, celkem jednoduché. Jsem zvědav na MFko od Priskače.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.- CO JE PUMPÁŽ, aneb nepleťme si pojmy s dojmy.   23. 11. 2005 / 07:58
PavelBa
ofukování měly vyšší verze MiG 21 (snad už od PF) - systém SPS- štěrbinou nad vysunutou klapkou se přiváděl zduch od motoru aby udržoval prodění na horní straně klapek...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.   23. 11. 2005 / 21:08
shark_lkpd
Pumpaz take vznika nasatim prehratych plynu do kompresoru. Na prednasce nam byla taky vypravena nevesela historka z nataceni. Pri testech nove L39, byl zkousen vystrelovaci mechanismus sedacky, pri nizkem letu je vystrelena sedacka 2.pilota s figurinou. Po zazehnuti raketovych motorku sedacky doslo k nasati tohoto velmi ohrateho vzduchu do motoru, ihned nastala pumpaz, vypadek motoru a stroj se zritil. Pilot se nestacil ani katapultovat, protoze to bylo v male vysce a uz nestacil zareagovat. Pad prezil, nekolik tydnu byl v klinicke smrti, ale nakonec se z toho vyhrabal a po roce znova usednul za knipl.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život. OT   23. 11. 2005 / 22:26
Jindra   
Musím si rejpnout : ). Po několika týdnech v klinické smrti by se člověk rozložil (pokud by nebyl naloženej v lihu). Ten pilot byl zřejmě v komatu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život. OT   23. 11. 2005 / 23:39
Waterfight (TVS379)   
Musel to být komat, protože klinická smrt může klasifikovaná jako klinická maximálně půl hodiny a pak konec zvonec...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život. OT   24. 11. 2005 / 00:18
Už přistál   
Kóma.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život. OT   24. 11. 2005 / 01:31
crazy
...jen jestli nebyl v tomatu!
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život. OT   23. 11. 2005 / 23:40
shark_lkpd
Chybka se vloudila
 

Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ