| | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.- CO JE PUMPÁŽ, aneb nepleťme si pojmy s dojmy. 22. 11. 2005 / 21:56 | |
| | Trošku doplním, nepamatuji si už přesně konstrukci turbovrtulového motoru, ale čistý dvouproudový motor ve stíhačce si skutečně pumpne jen jednou, má sice protipumpážní zařízení, ale to spouští už jen v případě fyzického vzniku pumpáže, která má šanci vzniknout tehdy, když je letoun buď na velmi vysokém úhlu nábehu - mluvím teď o MiG-21 a 23 nebo pri stranovém vybočení, tedy skluzu, např. s MiG-23 byl skluz výslovně zakázán právě z důvodu, že by došlo k nestejnoměrnému ofukování bočních vstupů motoru a následné okamžité pumpáži vstupů, tzn. na migu bylo možno provádět pouze správnou zatáčku, ani výkluz ani skluz povolen nebyl, lehkou odchylku od ideáního směru dokázala eliminovat tzv. přisávací dvířka, která jsou na MiG23 na stanách na vstupech, která se volně pohybují a otvírají se vlastně vzniklým podtlakem vzduchu v motorovém vstupu a motor si těmito dvířky "přicucne" vzduch a potřebný tok vzduchu se tedy nenaruší, ale velkou odchylku už vzhledem k průtočnému množství vzduchu tato dvířka nebyla schopná eliminovat. Na L-29 a L-39 se pumpáž řešila stažením otáček pod 85% a hlídala se teplota výstupních plynů, pokud měla snahu přesáhnout 600 stupňů a bylo dost výšky, vypínal se motor ve vzduchu a po 45 sekundách se spouštěl motor za letu, ale to vyžadovalo celého muže stopnout si motor a navíc a delfínkem a s albatrosem se dá přistát bez motoru, s MiGem ne.... Pokud u MiGu vznikla pumpáž a nezabralo zapnutí protipumpážního systému, většinou se vypínal motor, autopilot a baterka a bum.... Pod 3.000 m bez běžícího motoru byl pilot v migu navíc. |
| |
|