Vývrtky na cessnách je taková ošemetná věc. Jak C-150/152, tak C-172 vývrtku samozřejmě umí, ale fakt je, že se jim do ní vůbec nechce. Letadlo je prostě tak hodné, že se placatí, třese, hrne a ne a ne spadnout. Záleží přitom hlavně na centráži a konkrétním éru. Ale i ty, co vrtat nechtějí, je možné do vývrtky dostat, většinou uvedením na velkém úhlu náběhu spolu s razatním utržením proudnic prudkým přitažením na malé rychlosti a podobně.
Druhá věc je, jestli je jsou vývrtky na cessnách legální. Z letové příručky ano, ale problém je, že sedačky nejsou uzpůsobeny k použití padáků, takže se na nich vrtat v Česku de facto nesmí. Na vývrtky totiž podle předpisu musí být posádka vybavena padáky.
Takže ve výcviku PPL se učí jenom "zábrana vývrtky", což je podle mě hovadina, protože jestli to vývrtka není, tak to prostě vývrtka není, a když už to vývrtka je, tak je to proti předpisům. V praxi se s tím tedy každý instruktor nějak vypořádává po svém. |
|