Každému letadlu se dá nakonfigurovat kouř, i barevný. Co se barvy týče, to záleží na zvoleném efektu. Pár efektů má FS už defaultně v sobě, plno dalších se dá stáhnout z netu. Buď samostatně pouze efekt nebo se to dá "vybrakovat" s modelu letadla, kde barevný efekt je.
Jinak veškeré soubory s efekty se dávají ve FS do složky "Effects" a mají příponu ".fx".
Přidat efekt k letadlu, který ho nemá je snadné, jen to chce trochu času a trpělivosti.
Vše důležité je v konfiguračním souboru letadla - aircraft.cfg. Je třeba upravit sekci [SMOKESYSTEM] a pokud tam tahle sekce není, je třeba ji tam doplnit. Vypadá to pak nějak takhle:
[SMOKESYSTEM]
smoke.0=-12.00, -6.00, 6.0, fx_smoke_w
smoke.1=-12.00, -6.00, -6.0, fx_smoke_w
smoke.2=-12.00, -6.00, 12.0, fx_smoke_w
smoke.3=-12.00, -6.00, -12.0, fx_smoke_w
smoke.4=-12.00, -6.00, 19.0, fx_smoke_w
smoke.5=-12.00, -6.00, -19.0, fx_smoke_w
To je konfigurace "práškovacího" kouře, výsledkem je šest kouřových stop, vždycky tři a tři vedle sebe na každé straně trupu.
Ta čísla, to jsou souřadnice umístění efektu na letadle v rovině podelné (longitudal), příčné (lateral) a svislé(vertical) od referenčního bodu, čímž je zpravidla těžiště (ovšem jsou i výjimky, záleží na tvůrci modelu). Hodnoty jsou ve stopách.
Nejsem si tak úplně jistý, jestli ty souřadnice jsou v tomhle pořadí za sebou (tj. long, lat, vert), nicméně zamysleme se, občas je to zdravé
Je to šest kouřových stop vedle sebe a první souřadnice je u každého efektu stejná, což odpovídá podélnému umístění, hodnoty jsou "mínusové", tj. je to 12 stop vzad od referenčního bodu.
Druhá souřadnice je též pro všechny stopy stejná a opět je mínusová. Odpovídá svislému umístění efektu, tj, 6 stop pod referenčním bodem ve svislé rovině.
Pro rýpaly, kteří by namítli, že v tomhle příkladu si lze podélnou a vertikální souřadnici splést uvedu jen tolik, že to je jak píšu, protože jsem umístění efektu viděl přímo na modelu a selským rozumem jsem vyvodil výše zmíněné
Posledné souřadnice se nám již různí, jak v číslech, tak i v kladných a záporných hodnotách. To je umístění kouřové stopy v příčné rovině. První dva efekty jsou trupu nejblíže, 6 stop, první je napravo (kladná hodnota),druhý nalevo. Další dvojice čmoudíků už je dál, 12 stop, opět "pravý" a "levý", stejně jako poslední dvojice.
Posledním údajem je pak název souboru příslušného efektu bez přípony.
Pár tipů k umisťování efektů.
Většinou nejsou k dispozici zdrojové soubory 3D modelu a není možné odměřit konkrétní místo, kde efekt chceme mít. Jisté reference lze vyčíst opět z "aircraft.cfg".
Např. pokud chci umístit čmoudík za výstupní trysku motoru MiGu-21, najdu si souřadnice umístění motoru (očekával bych ho v ose modelu) a patřičně zvětším hodnotu podélného umístění efektu.
Jak moc, to lze zjistit zase z umístění světel, na směrovce minimálně jedno bude.
Podobně si lze pomoci při umisťování čmoudíků k podvěšeným raketám (simulace "smokewinderů" používaných na airshow). Zde mohou pomoci zase údaje o rozchodu podvozku (příčné a podélné souřadnice) a koncových světel na koncích křídel.
Nebo jen zkoušet a zkoušet
Lze mít v Notepadu otevřený "aircraft.cfg" a zároveň spuštěný FS s nastartovaným letadlem a vždycky změnit umístění efektu v "aircraft.cfg", uložit soubor (nezavírat Notepad) a ve FS opět nahrát letadlo a ověřit umístění efektu.
Rada na závěr, někteří tvůrci používají čmoudíky k simulaci zplodin z motorů. Tady pak nastává drobný problém s přidáváním akrobatických efektů, protože pak nám letadlo buď akrobaticky čmoudí i při pojíždění na zemi nebo zase nejsou vidět zplodiny z motorů.
Spouštění jednotlivých čmoudíků nelze oddělit, buď čmoudí všechno nebo nic. |
|