Ale, ale, pane kolego, tahat mě za slovíčka a jedno uklepnutí v textu...., to není pěkné
Kompliment ohledně geniálnosti myšlenky (je celá moje )) přijímám, ostatní nikoliv
Je pravda, že moucha křídly mává a nerotuje, i když podle obrázků, co jsem zahlédl různě po netu by i tohle mohlo být předmětem diskuse. I já ve škole občas chyběl a neslyšel jsem o kategorii letadel s kývavou nosnou plochou. Dost možná, že tahle kategorie je zatím vyhrazena pouze přírodě. Nicméně trvám na tom, že podle způsobu letu (hlavní vektor tahu směřuje svisle vzhůru a dopředného letu je dosahováno malou změnou jeho směru nakláněním pohyblivých nosných ploch) je moucha velmi podobná vrtulníkům a nikoliv letadlům, která k přistání potřebují vždycky ten nejširší heliport na letišti ;o)
Jelikož tedy moucha létá způsobem vrtulníku velmi blízkým a manévry provádí velmi podobným způsobem, jal jsem se svoji teorii vysvětlovat pohledem člověka majícího o letu vrtulníku jakousi představu, neb mi to přišlo jednodušší. Bohužel, ač jsou tyto manévry pro mouchy i vrtulníky denním chlebem, běžná letecká veřejnost (piloti klasických "fixed wing" letadel) je nedokáže pojmenovat a drží se svých zažitých termínů jako "sudový výkrut" nebo "přemet."
Tedy jen pro vysvětlení:
"kolektiv" - u vrtulníku i za socialismu (stejně i na západě u kapitalistů), vždycinky páka na levé straně pilotovy sedačky, ktará když se zatáhne nahoru - vrtulník stoupá, když se dá dolů, vrtulník klesá.
Jinak se to též dá nazvat "kolektivním ovládáním úhlu náběhu listů rotoru", tj. hejbá to se všema listama rotoru zaráz a většinou je s tím i spřeženo ovládání výkonu motoru (přidává/ubírá).
"cyklika" - knipl vrtulníku, ovládá úhel listů rotoru nezávisle na sobě. Když se s tím hejbne dopředu, listy rotoru, co jsou zrovna vepředu tak mají menší úhel náběhu a listy vzadu zase větší - vrtulník se nakloní dopředu. Stejná věc se děje, když se s tím hejbne na stranu, je to prostě jako v letadle, akorát to funguje i když vrtulník ve vzduchu stojí
Jinak se to také nazývá "cyklickým řízením úhlu náběhu listů rotoru."
P.S. Pro znalejší rejpaly, ano, vím, že v tom mém příkladu cyklika nenastavuje listy přímo vepředu a vzadu, ale šikmo na každé straně (podle smyslu otáčení rotoru), jenže to by bylo takhle pro laiky moc složitý )
|
|