Jen pro zajímavost - část rozhovoru LN s ředitelem letiště v Roudnici a (údajně) pilotem p. Vlastimilem Dvořákem :
Titulek - Pilot : Stroj měl přistát i sám.
LN : Pokud pilot zkolabuje, může letadlo přistát ?
Dvořák : Letadlo je naprogramované na celý let, do něho piloti vlastně nezasahují, až těsně před přistáním.
LN : Jak daleko před přistání berou piloti letoun "do rukou" ?
Dvořák : Oni ho neberou do rukou téměř vůbec. Letadlo za normálních okolností sedne na dráhu, dá revers, zastaví a pilot to bere teprve potom. Třeba u startu to má pilot v rukou jen asi v jednom z osmi případů, v podstatě ze cvičných důvodů.
LN : U přístání je zhruba stejný poměr ?
Dvořák : To je úplně stejné. Jde o to, že člověk nedokáže přistát tak přesně jako automat. Mohou být třeba takové klimatické podmínky, že pilot vůbec nic nevidí. Letiště vysílá speciální naváděcí paprsek, který letadlo navádí na přistání. Letadlo pak klesá tak, aby ve správnou chvíli vyrovnalo na přistání, celé to řídí autopilot.
|
|