FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 24. 11. 2024, svátek má Emílie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
IVAO - Celebka shrnutí Jeden příspěvek | Celý strom
Re: IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 10:17
Rychlokvaška
Přidám také pár komentářů a zážitků z natáčení

1) Musím také sklonit velkou poklonu tehdejším řídícím, protože vidět na radaru doslova jen posunující se tečky bez ničeho dalšího a mezi tím vším se orientovat a vzájemně separovat, to je opravdu něco. Na druhou stranu, metry /QFE / reg. QNH byly pro ně nativní jednotky a tak nemuseli neustále něco přepočítávat

2) Stejně tak bych rád poděkoval všem pilotům. Na jejich lítání už byla vidět velká zkušenost a jak říká Marky, celebka opravdu velmi významně přispívá ke kvalitě IFR létání - je nutné mít představivost, umět používat navigační přístroje a hlavně mít velkou zodpovědnost. Nevím jestli to bylo tím, ale vypadalo to, že si piloti uvědomují důležitou skutečnost - totiž že pokud udělají něco špatně, zejména pokud jde o výšku, může to znamenat jejich tragický konec, aniž by byl řídící schopen detekovat nějaký problém dřív než nastane. Existovaly drobné problémky typu obráceného smyslu RMI, ale poloha a špatný směr letu jsou naštěstí narozdíl od výšky vidět docela dobře, takže to žádné velké komplikace nezpůsobilo

3) Přilétli oba tradiční ruštináři a i když jsem si to včera neodkroutil i včetně razrešenia na nějakém z dalších IFR letišť, je to pro řídící velmi příjemné zpestření a díky za něj. Snad od nás s Markym neslyšíte příliš uširvoucích nedostatků

4) Opravdu malilinkou vadou na kráse je NEcelebkový provoz, který člověk musí holt řešit s dobovým SCT po paměti (chybějící všechny fixy, jiné polohy radionavigačních zařízení, zcela jiný traťový systém) a hlavně svými TAGy trošku ruší dřevní dobu jinak pěkně anonymního celebkového provozu. Ale i když bych mohl chtít celebkové lety po našich pilotech, stejně nelze totéž žádat po přelétavcích zejména z Germánie a tak bude holt oblast vždycky trošku kombinovaná a také trošku komplikovanější.

5) Jen jako malou zajímavost pro piloty, přináším takový stručný pohled do ATC kuchyňky, abyste věděli, co se skrývá za jedním takovým letišťátkem, kde je třeba udělit povolení a odvektorovat let při přiblížení

* V prvé řadě je třeba vše přepočítat na metry. Používaly se přepočítané současné feetové hladiny (tehdy altitude při regionálním QNH), tzn. je třeba vědět že se předává např. ve 3050m resp. 3350m altitude při regionálním QNH místo FL100 a FL110, že když si dá někdo do letového plánu FL180, že je to vlastně 5500m, apod.

* Dále je třeba určit QFE daného letiště. K němu je třeba znát aktuální lokální QNH (které se navíc včera téměř neustále měnilo po celé republice) a aktuální nadmořskou výšku vztažného bodu daného letiště. Od tlaku QNH se pak odečte tlakový rozdíl odpovídající výšce letiště podělené danou hodnotou HPa na 1ft, která se navíc, naštestí jen mírně, mění podle aktuálního QNH.

* Potom to nejzajímavější - výšku bodu FAF, udávanou v QFE. Pro ni je tedy nutné znát jednak aktuální QFE (viz výše) a druhak spočítat rozdíl nadmořské výšky FAF a vztažného bodu letiště (tedy získat jeho výšku nad letištěm) a převést na metry (mimo Ruzyně máme holt mapky jen ve ft).

* Pak je třeba přepočítanou přeletovou hladinu daného stroje zkotrolovat s tehdy používaným čtyřsektorovým systémem pro altitudes a případně dohodnout s pilotem opravu.

* Dále je třeba stanovit Transition Altitude, čili najít první použitelnou altitude při regionálním QNH nad Transition Height 600m QFE pro dané letiště (tzn. sečíst nadmořskou výšku letiště s TH a najít nejbližší vyšší).

* Přepočet větru z uzlů na metry za sekundu už je jen taková drobnost řešitelná zpaměti

* Teprve tehdy lze vydat povolení nebo vést přiblížení a klesání na něj. Do toho se většinou objeví několik neCelebkových letů, čili je třeba plánovat která feetová hladina bude pasovat do sektorového systému metrových altitude, tak aby byly zajištěné příslušné separace.

* Všechno je třeba mít zaznamenáno, kontrolovat hlášení pilotů s udanými povoleními a v duchu si přiřazovat papírové stripy daným anonymním tečkám na radaru, modlit se že dodržují co dostali v povolení a hlavně že to co se dle výše uvedeného spočetlo, je správně

Pevně tedy věřím, že pokud někteří s pilotů zaznamenali drobné zdržení nebo nedostatek, trošku přimhouří očko a představí si těch "pár" kroků, které se skrývají za krátkou pomlkou v komunikaci, nebo dočasným "standby"


Chtěl bych poděkovat všem kteří se účastnili, moc poděkovat Markymu za perfektní přípravu a vzájemnou koordinaci a už se hodně těším na další výlety do minulosti.

Go IVAO go

P.S.: Tos Marky neříkal že s procedurálem budu muset začínat já a ty budeš stále v blahorodí radaru
 
Gonzo
VWAC
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ