Nemohu mluvit za ATC, ale jako pilot jsem se take nejdrive asi sva mesice INTENZIVNE pripravoval, procital diskuze, poridil prirucku radiokomunikace, instrument flying, aeronautical knowledge atd. a jeste tak 14dni odposlouchaval zivot na siti, nez jsem si dodal odvahu. Nechtel jsem si proste uriznout ostudu. To, ze jsem stejne chyboval jako blazen je dano spis stresem a tremou a dnes vim, ze by se mi za to nikdo nevysmal.
Na druhou stranu potkavam posledni dobou casteji na Ivau lidi, kteri si rekli: proste to zkusim, jaky to bude. Evidentne bez jakekoli vedomosti a pripravy a ti potom opravdu uvadeli ten "as real as possible" virtualni letecky svet celkem do zmatku.
Soudim, ze kazdy z nas by si pral, aby nasel kazdy vecer online LKAA i dalsi stanoviste a aby po siti ketalo co nejvic lidi.
Bohuzel cela priprava a narocnost shaneni potrebnych informaci je docela obtizna. Ano, vcetne vsech "skolicek", prispevku na foru atd. Je tu totiz problem s tim, ze tas spousta pravidel a predpisu a tras a map a buhvicehojeste nikde neni opravdu pohromade a proto maximalne pripraven prijde na sit pouze realny pilot, nebo zaniceny entuziastik (jako treba ja.
Ted mnoho z vas namitne, co to placam - informaci je vsude azaz - ale v tom je prave ten problem - jsou vsude a nikde. Moc dobre si uvedomuju, kolik prace a ochoty muselo stat dotycne nadsence, ze prelozili ty nejzasadnejsi casti Ivao CZ skolky, ale dokud nekde nebude opravdu "kompletni" manual, asi bude nadale na siti letat jen tech par magoru jako my.
Abych jen nekritizoval, musim pochvalit zatim vsechny ridici, se kterymi jsem prisel do kontaktu - vzdy ochotni poradit a opravit. I na ty zacatecniky-zoufalce meli trpelivosti, ze jsem ziral - to opravdu slouzi soucasnym ceskym ATC k velke cti.
Mam navrh, jak trosku usnadnit novackum prichod na sit:
Vytvorte prosim nekdio takovy TUTORIAL FLIGHT - jednoduchy let od nekud nekam, konkretnim strojem, kde by byly po bodech VSECHNY postupy a VESKERA komunikace, mapy a vysvetlene postupy s tim, ze dotycny uvede v letovem planu takovy let a ridici pozna, jak s nim ma komunikovat aby to souhlasilo s lekci. Pokud by byla navic ta lokace a cas (den v tydnu - hodina) tutorialoveho letu stala - mohli by se na prislusne misto prihlasovat jen zkusenejsi ATC pripraveni na vetsi koncentraci novacku. Spousta veci a hlavne co se tyce komunikace, se totiz mnohem lepe uci praxi, nez ctenim knizek a odbornych textu.
Urcite by to bylo obtiznejsi sestavit pro ATC zacatecniky, ale pokud by opet bylo pro ne v LKAA vyhrazene letiste, kam se mohou prihlasit kdyz jeste nevi kdy a co a piloti by byli ochotni tam letat nejakou konkretni proceduru (napr. VFR approach + IFP app po jedine trati), mozna by to take mohlo zafungovat.
Co rikate, je to blbost nebo ne? Podle me by to mohlo rady aktivnich onlajnovych letcu o mnoho rozsirit.
jnn |
|