Jak Marky sám víš, tuto neděli jsem se jednoho takového školení účastnil, spíš pro mne ze zájmu, jak to probíhá. Musím říct, že jsem tě obdivoval. Neviděl jsem ten váš manuálek na teorii, ale myslím, že tam jsou určitě fráze, které se používají nejvíce. A takové fráze by pro nového ATC měly být prioritou se naučit hodně rychle. To, že dotyčný neuměl anglicky, což je daleko snazší než v češtině, nevadí. Aspoň jsem si při příletu mohl zopakovat českou komunikaci.
Musím IMHO, ale říct, že mému prvnímu reál letu na LKPR předcházelo teoretické školení řízení provozu a taky toho, že tam nikdo na mě nebude čekat, až něco odpovím. Z toho plyne, že nováček by měl aspoň v několika bodech vědět přesně kdy co říct a reagovat na danou situaci. To, že něco zkomolí, dyt jsme lidi a nikdo není dokonalý, tak pilot, který má už zkušenosti (nemyslím sebe) tak to jistě pochopí a zeptá se. Ostatně, stejně bez ATC si jen tak tam něco dělat nemůže, ale společnou komunikací k tomu dojdou.
Uvedu, příklad: ....TWR nedostal jsem přidělený SQ kod, necháte mi ten původní nebo mi přidělíte jiný? Odpovědí bylo ticho. Pak jsi se do toho už Marky vložil sám.
Proto bych chtěl opravdu všem nováčkům doporučit, hodně poslouchejte a zkoušejte reagovat jako ATC, který je právě připojený a pokud zareagujete jinak, tak zjistit si, proč. To stejné platí i pro nové piloty.
Já sám se taky během lítání on-line stále učím. To, že občas můžu jít do kokpitu a poslouchat reál ATC považuji jen jako zpestření, protože dokud do toho rádia člověk nemluví, tak je to vždy jednoduché. Taky mi to občas ujede.
Možná to tu zaznělo, ale chce to jen se nebát něco říct, mlčením se nikam nedostaneme.
Ale jsem moc rád, že v našich končinách přibývá nových ATC. |
|