První věc do FSXX za kterou jsem zaplatil i přes můj celkem negativní vztah k simu který se dva roky ladí vizuálně, ale zásadní věci kolem letového modelu, avioniky, chování letadel atd. je majoritě u zadele.
Mám nalítáno pár stovek hodin v A320 od JAR a Flight Factor a A319 od ToLiss a na úvod musím říct, že před tím co Fenix předvedli musím smeknout. Fakt příjemné éro, které na všechny sim platformy vysílá jasný signál kam by se to mohlo ubírat.
Vizuál fantastický, kam se hrabe FF i s Matavia modem. Lítání s busama jsem se učil z CTB pro reálné éro a Fenixovi nemůžu asi nic zásadního vytknout ani co se týče hlouby simulace systémů.
EFB je fantastické, to propojení se Simbriefem je naprosto geniální a zrovna u Airbusu se fakt hodí. Zatím jsem se s přístupem na Simbrief přímo ze simu potkal jen u EFB modu k FF A320, který ale po aktualizaci CEF pluginu ve verzi 1.2.8 bohužel přestal fungovat.
Simulace baterie u tabletu pobavila. Geniální detail!
Výkon stabilní, fps nešly na mé již obstarožní mašince pod 60, což třeba u FF ani po poslední aktualizaci říct nemůžu.
A teď jak už je zvykem nějaká ta kritika, kterou bych s dovolením rozdělil. Nejprve tedy věci co jdou za Fenixem:
- Nerozumí si to s mým Gladiatorem, takže jsem musel přetrpět INOP sidestic error na status stránce kvůli Joystick sync - cannot determine null zone. Ale asi jsem vyjímka, protože na googlu jsem tenhle problém nikde nenašel. Lidi spíše řeší nekompatibilitu s Thrusmaster Airbus HW, což je vzhledem k roku výroby Gladiatora a TM větší prekérka. Pozitivní na tom je, že Joystick normálně funguje, projevuje se to fakt jen tou hláškou.
- Ovládání čudlíků na MCP pro mě osobně celkem peklo, ověřený systém push levým klikem a pull pravým klikem bych ocenil více než tu kombinaci držím levé klikám střední a pravé, u toho jsem si málem zlomil prsty a jak čtu support fórum nejsem sám... Třeba časem předělají.
- Co se týče ovládání dalších prvků, tak ulovení ovládací zóny na osvětlení ND bylo jak hon na G bod u mé bývalé anorgasmické přítelkyně. Divný chod přepínačů přistávacích světel je spíše velmi velmi drobná prkotina. Jinak vše ostatní bez námitek a problémů.
- Zvuky jsou velmi slabé, tím tohle Áčko nevybočuje z konkurence, snad se to časem dočká zvukového modu od BSS jako kolegové od ToLiss, JAR i FF.
- Pokud Fenix soutěžil s PMDG o to kdo dodá k éru méně dokumentace, tak i na tomhle poli PMDG porazili na hlavu. Třináctistránkový manuál, který řeší hlavně fíčury EFB je opravdu žalostně málo. Kdo nemá s Áčky žádnou zkušenost bude muset hledat na netu CBT, checklisty atd. Já použil na vedlejším monitoru xchecklist co mám pro FF. (xChecklister pro FSXX zatím bohužel není a pochybuji, že někdy bude.) Přesto by se do EFB alespoň checklisty hodily. Zkrácené bývají i na stolku. Možnosti určitě jsou, tak ještě trocha vůle to nějak zrealizovat.
- Boarding/Deboarding - dostat do éra a z éra 154 lidí jedněma dveřma za 50s. je opravdu hodno zápisu do Guinessovy knihy rekordů. 4500kg kufrů za 40s. dvěma průduchy by taky mělo slušné šance. Domodelovat a přidat i nějaký ten Ground servis by si tohle éro asi zasloužilo, ale to už mám laťku opravdu hodně vysoko, protože tohle má málokteré éro nějak imerzně.
- Není to letadlo pro Dana Vávru, protože nejen, že na záchodě neteče voda, ale ono to záchody vůbec nemá vymodelované (možná důvod proč fps v tomto případě nejsou v hajzlu, ale na monitoru).
- Nefungovaly mi stěrače, ale zkoušel jsem je když nepršelo, tak tohle může být i dobře implementovaná ochrana stírátek v reálném éru.
A teď věci co jdou za Asobo a kazily mi zážitek z letu kurňa neskutečně:
- Pojíždění jako s většinou letadel v FSXX je fraška, lítal jsem s tím jak s koloběžkou a ne s plnou mašinou s 70t TOW.
- Na hladině střihy větru a tlaku, že mi to během 2s. hodilo mašinu o 3000ft výš, pak o 2000ft níž a rozkývalo to celý stroj jak javorový list v podzimním větru.
- Po zachycení LOC/GS dávám klapky na přistávací konfiguraci a plně naložená mašina zpomalí z 180 na 134 za 3s! WTF!???
- Posadím to mezi Alfu a Bravo a RWY opouštím s autobrakes na nejnižší stupeň, bez použití reverzů, Bravem. Ale jak pak taxuju ke gejtu, tak se koukám že AI éra to zvládají naprosto stejně. Množí se teď na XPL fóru lidi co odešli kvůli vizuálu k FSXX a teď to odinstalovávají, vracejí se k XP11 a dost nadějně vyhlížejí XP12 u kterého doufají v zachování kvalit letového modelu a chování letadel a alespoň trochu vylepšení vizuálu. Asobo už by se fakt měli vybodnout na šlechtění regionů a začít s tím něco dělat, aby jim za další rok z milionu zákazníků nezůstalo deset ticíc fanatických milovníků C172 a VFR lítání...
Suma Sumárum, fakt velká poklona Fenixovi za tohle éro, a budu doufat, že se Asobo vzpamatuje, Fenix to ještě trochu vymazlí na základě uživatelských ohlasů a za nějakou dobu z toho bude dobrá investice a příjemné polítání. |
|