Přiměřené zatížení, jak psal Víťa - plynulost je klíčová. Bo-105 a odvozeniny EC135, H145 mají poměrně krátký rotorový list a on tam nedělá nic co by to rozvedlalo (jako přitáhnout, prudce potlačit, prudce přitáhnout až do zlomení listů).
Ono teoreticky plně tuhá rotorová hlava by umožnila vrtulníku dělat akrobacii jako letadlo, bohužel v praxi se to moc nedařilo zavést. X-Wing (S-72) s plně tuhou rotorovou hlavou, která se měla po startu přestat točit a chovat jako křídlo, byl v tomto směru asi nejzajímavější, ale zastavili to chvilku před začátkem testování.
Tady jsou i některé další zajímavé pokusy na amerických vrtulnících:
http://www.radiodixie.cz/clanek/top-10-bizarnich-americkych-vrtulniku-rotorove-podivnosti-vseho-druhu
Rusové myslím tak divoké experiementy neprováděli, i když na jednu obří bizardnost s protiběžnými rotory jsem kdysi možná narazil. |
|