S dovolením po pár letech mlčenlivosti trošku shrnu vše správné, co je v tomto stromě popsáno:
Tomu zatlačovacímu čudlíku na 23 se říkalo cvrnk - používalo se snad jen při prvních dvou vývozech na skupinovou slétanost, když jsi to opravdu prasácky přehnal s plynem a začal jsi moc dolítávat vedoucího - tak si jen cvrnknul do štítů. Nedal se použít postup z L-39, že jsi rychle zašlapal do nožního řízení, tím pádem jsi zvýšil čelní (díky bočnímu vybočení) odpor éra a Albík velmi rychle odbrzdil - u MiGu 23 hrozila pumpáž motoru a pokud ji u něj nevyřešila automatika, tak následné řešení bylo jediné a to ta veselá, červená madla mezi nohama, pokud pumpáž nesrovnala automatika, tak to buď vysadilo, nebo začalo hořet... Respektivě obojí v libovolném pořadí. Stálé, resp. dlouhodobé vysunutí štítů na 23 jsem snad nezažil ani při opravě špatného rozpočtu na přistání. Ta mašina byla aerodynamicky tak čistá, že po vysunutí podvozku a klapek se dávalo těsně pod maximál, nějakých 93 - 94%, aby to vůbec letělo. Stažení plynu pod 80% v horizontu na podvozku a klapkách mělo větší efekt, než vysunutí štítů - myšleno ale pouze v případě případné opravy chybného rozpočtu. Pokud nepomohlo stažení POM na vzdušný volnoběh, bezpečné řešení bylo jediné - opakovat okruh, nebylo standardní sedat na otevřených štítech - možná tak displej piloti a Pepek Muller, ale to bylo pro efekt a hlavně byli jiná liga.
Naproti tomu štíty na L-39 byly při opravě chybného rozpočtu co se týče velké výšky a rychlosti dost efektivní a je to opět ten čudlík, co je zde někde na fotce. Dopředu - štíty ven, dozadu - štíty schovat, jiná poloha vepředu nebyla. Zda je v zadní kabině poloha , kterou instruktor předává ovládání žákovi netuším, zezadu jsem nelétal.
L-29 měl volitelnou možnost ovládání taky jen z jedné kabiny. Sedal jsem na prvním vývozu na záložní letiště v Popradu, byl jsem dlouhý jak prase a nakulíno jsme měl ažaž, neb bylo blbý počasí a viděl jsem pozdě dráhu. Tak jsem si otevřel štíty. Sedl jsem pár desítek metrů za T, dal plný plyn, udělalkolotoč neboli letmý neboli touch and go a mašina nestoupá a nestoupá..... Začali jsme se nadlhčovat v sedačkách a nic, mašina leze 2 metry nahoru.... Najednou se zezadu ozvalo:
Zatvor tie štíty, lebo ti odrazím hlavu.
Čímž jsme empiricky zjistili, že i tak slabý tryskáč, alias dvaskáč dokáže odstartovat s vysunutými brzdícími štíty
Používání štítů na opravu rozpočtu na přistání na MiG-21U a F by snad použil v malé výšce jen sebevrah -mašina měla velmi silný klopivý moment na čumák. Něco jiného bylo, když chtěl pilot efektně přistát a měl to od začátku promyšlené a štíty vyvalil v dostatečné výšce....
Peace, brothers! |
|