Čekal jsem, že to tak nějak bude. Pro lidi co byli nalákáni pomocí hype je ten sim opravdu jen vylepšenou verzí Google Earth. Podíváš se na svůj dům, pár zajímávých míst co si vzpomeneš, zkušíš pár předpřipravených tutoriálů nebo misí a do týdne je tady nuda. Nedrží tě žádný příběh, žádná kampaň, žádná výzva. Proto mě zarazilo třeba hodnocení 10/10 na games.cz které těžce nechápu, protože jako simulátor to na desítku rozhodně nemá a jako hra by to u mě stěží obhajovalo 4/10 - právě kvůli absenci něčeho co mě u toho alespoň 40 hodin udrží jako většina velkých her.
Teprve teď se začne filtrovat skalní jádro, lidi kteří ví a umí si zábavu v simulátoru sami najít, připravit a užít.
- Minorita zůstane u FS2004/FSX - viz "náš" Oskar.
- Část lidí co nedávno utekla z FSX do XP11 kvůli lepšímu vizuálu a pak se vrátila na FS platformu se možná zase vrátí k XPL - kvůli strojovému parku a dalším subjektivním i objektivním výhodám XPL nad FSXX.
Mě osobně stačil alfa a beta zážitek, FSXX jsem zatím nekoupil, užívám si a dále si vylepšuji prostředí XPL.
- Technofetišisti, kterým jde spíše o vizuál než o simulaci systémů a reálného lítání, budou asi preferovat FSXX a čekat na 3rd party obsah, který určitě bude časem přibývat.
- Komunita plachtařů a mixérářů je zatím v očekávání zda FSXX bude možná jednou i pro ně. Slipy že se dočkají i oni už tu jsou.
Důležité pro FSXX teď bude jak to zhodnotí manažeři MS a nakolik tam uvidí šanci to ještě finančně vydojit - třeba modelem "Dovetail" (FS21, FS22, atd.) Tlak na udržení platformy MSFS ze strany ORBX, PMDG a dalších vývojářů určitě bude.
Klid ze strany LR osobně neberu tak, že by to kluci vzdali, ale přesně jak píšeš to vyjádření Austina - teď nemá cenu cokoliv kolem XPL řešit, protože všichni furt žijí šíleným hypem kolem FSXX.
XPL by si taky zasloužil nějaký restart - ani ne na straně LR, ale hlavně kolem org serveru - ti se nedávno z nějakého důvodu vyloženě distancovali už v hlavičce serveru od Austina a LR, nevím co k tomu vedlo, zda tlak LR nebo naopak něco ze strany Nikolase a jeho suity cenzorů. Myšlenka org store spojeného s úložným prostorem pro vývojáře free obsahu pro XPL a zároveň support fórem byla dobrá, ale v nějaký okamžik se to těžce zvrtlo. Obchod je neudržovaný, stále nabízí obsah nekategorizovaný podle verze simu (jednou se mi bohužel podařilo díky tomuhle a mé vlastní blbosti a zbrklosti koupit mixér nekompatibilní s XP11) nebo obsah autorů jenž se stáhli nebo umřeli a support je pouze a jen na komunitě. Ve free obsahu je šílený bordel a najdeme zde totální odpad vedle diamantů, ale to je problém i Steamworkshopu - Nexus má alespoň prostředky jak si ty diamanty označit a posléze vyfiltrovat. Admini místo aby se starali o pořádek v obchodě a trochu jej zpřehlednili a zlepšili, cenzorují support fóra spřátelených vývojářů, kde vytvářejí falešný pocit u potenciálních zákazníků že "tohle v podstatě nemá žádný vážný problém". Osobně bych se moc nedivil, že to byl právě LR kdo se chtěl od těchto praktik distancovat a donutil Nikolase k tomu prohlášení v logu orgu.
Kdyby LR zaměstnal pár lidí, dal prostor vývojářům a vyřešil prodej "LR approved" contentu třeba přímo z prostředí XPL, bylo by to super. Ale Austin je svůj a myslím naprosto realisticky, že k tomu nikdy nedojde. Nicméně tím jak se více a více vývojářů snaží odstřihnout od Nikolase a jeho org projektu, je jasné, že nejsem sám kdo vnímá přístup orgu jako problém.
Takže v podstatě teď tak nějak všichni nezávisle na preferované platformě budeme čekat jak se věci budou vyvíjet. |
|