Jako let VFR se do IMC nesmíš dostat - máš nějaké min. požadavky na vertikální a horizontální separaci od mraků (300m vertikálně, 1500m horizontálně) a je to tvoje zodpovědnost, abys to dodržel. Pokud tě počasí třeba zavře a musel bys přes mraky, existuje něco jako bezpečnostní přistání. V letět do mraku je pro čistě VFR pilota sebevražda, protože většina nevydrží déle než pár vteřin, popř. nemá ani výbavu, aby se tam nějak udržela. To jen takový velký varovný prst na začátek.
FIC je dobrá věc, že o sobě dáváš vědět, byť v prostoru třídy E a G jako VFR nemusíš a oni tě mužou varovat před nějakou navigační chybou, dají info o provozu, o kterém ví, můžou varovat před nepříznivým počasím atd. Pokud by ses dostal do IMC, dle toho víše, seš v ...., budu-li ale předpokládat, že máš výbavu a zvládneš delší dobu letět za IMC, voláš praticky o pomoc se záchravou života... tj. ozveš se, že ses dostal do IMC a žádáš pomoc pro návrat do VMC. To je samo o sobě nouzová situace, takže klidně i můžeš použít mayday (a to hlásíš na frekvenci, kde momentálně jsi)... FIC ti dá QNH, odpovídač (pokud máš 7000) aby tě viděl na radaru is výškou a řekne ti, jakou má v tom prostoru min. bezpečnou výšku a kudy se dá letět do míst, kde je hlášeno lepší počasí. A pak je na tobě, aby ses tam dostal. On se ti samozřemě bude snažit pomoct s čím bude moct (případnou odchylkou kurzů nebo výšek), abys byl mimo terén, ale to musíš zvládnout letět za IMC. Pokud tohle přežiješ, tak na tebe asi napíšou hlášení a bude to min. velký průser, nicméně budeš na živu.
Takhle se zabila jedna slečna na C152 v jižních čechách pár let zpět, jestli se nepletu... neúmyslné vlétnutí do IMC a potom nezvládla to éro udržet a skončila v kopcích. Někde bylo video se záznamem komunikace. Hodně smutný případ a poučení pro nás všechny, abychom se takových situací vyvarovali.
CTA je (nebo bylo - existuje to ještě?) prakticky totéž, jako volný neřízený prostor, jen spadá pod blízký APP pokud se nepletu. Pravidla jsou tam stejná jako všude mimo CTR/TMA, ale spadalo to pod např. APP Ostrava nebo Brno. IFR můžeš v ČR potkat všude krom Gčka, protože to je jen do 300m.
Kdyžtak mně někdo opravte. Nejsem moc vzdělaný a hlavně ne aktuální |
|