| | Autorotace 7. 4. 2019 / 21:50 | |
| | Pokud jde o výšku, tak jak psal MZM, nelze autorotovat z jakékoli kombinace výška/rychlost. Lze to dělat jen z oblastí mimo vyšrafované plochy HV diagramu.
Pokud jsi ve visu a nízko (řádově jednotky ft) a dojde k vysazení, jsi schopen s vrtulníkem většinou přistát bez poškození. V této obasti se ale ještě nejedná o autorotaci - jen využiješ zbytkové energie v rotoru ke zpomalení nárazu. Ke změně obtékání rotoru nestihne dojít.
No a pokud jsi teda někde mimo vyšrafované plochy tak potřebuješ vrtulník dostat na rychlost ideální pro autorotaci (podle mašiny různé) buď tím, že rychlost snížíš, nebo zvýšíš (započít s autorotací lze i z visu, popřípadě si až do visu odbrzdit, když je třeba a v dostatečné výšce to zase rozjet)
Zajímavé na tom je, že u některých vrtulníků existuje i rychlost, nad kterou neautorotují, takže tvoje první starost je se dostat pod ní (nejlépe hbitým přitažením).
A proč pořád melu o té ideální rychlosti? V podstatě nevím o reálném vrtulníku, který by byl schopen autorotovat ve visu až nad zem a tam zpomalit pád jen energií z rotoru. Takže se to řeší tak, že se v poslední fázi autorotace udržuje rychlost právě na té ideální a pak se ve vhodné výšce provede přitažním cyckliky fléra, která kednak vrtulník zpomalí a také přidá zatížením rotoru nějakou tu otáčku navíc a také výrazně zpomalí vertikální opadání. Pak se následně vrtulník přetlačí a přitažením kolektivu se dosedne na zem. Tohle se stroj od stroje taky liší, u některých strojů je třeba dělat to v podstatě současně anebo i lehce kolektivem přebíhat potlačení.
No a buď to výjde nebo ne. Pokus je jen jeden |
| |
|