| | Autorotace 7. 4. 2019 / 18:10 | |
| | Ano. Na autorotaci je potřeba energie. Velká výška znamená čas a energie. Každý vrtulník má definované oblasti rychlosti a výšky, kdy je schopen v případě výpadku motoru bezpečně přistát (https://en.wikipedia.org/wiki/Helicopter_height%E2%80%93velocity_diagram).
Na autorotaci se u velkých vrtulníků používá spíš energie stroje (dopředná rychlost), energie rotoru se použije až opravdu na konci, kdy se z vírníku na dobu než se spotřebuje energie rotoru opět stává (může stát) vrtulník.
Pouze (nebo většinově) enerii rotoru je možné také použít, ale používá se v případech, kdy je rotor schopen "nabrat" více energie jak je to v případě dopředného pohybu (a plachtění jako autogyro). To je možné hojně vidět u RC vrtulníků, kde bývá velký a relativně těžký rotor (proti zbytku stroje) a v tomto případě je výhodnější použít spíš energii rotoru. Na youtube se dá příkladů nalézt mnoho...
Osobně mám vyzkoušenou autorotaci s kilovým klonem T-Rex 450. Pouze na "vrtuli" padá jak šutr, takže v tomto případě je lepší použít více energie dopředné. Ale i tak se mi jedno (ze dvou) autorotačních přistání povedlo tak, že po něm byl vrtulník schopen dalšího letu.
|
| |
|