Tohle je problematika na knížku, ne na příspěvek:
1) v USA ještě stále víceméně lze používat starou dobrou VOR to VOR navigaci a za takový podaný FPL by hlavu asi nikdo neutrhl. Jsou výjimky (WATRS, JFK routes...) kde už to není tak jednoduché.
Co se týče napojení SID, STAR, ani to nelze považovat za pravidlo. Hodně často plánujeme vlastně tak, jak to člověk dělával, když o tom nic nevěděl v simu - první bod FPL je letištní VOR a stejně tak na příletu.
Obecně v USA a Kanadě je plánování letů relativně méně omezující - hlavně proto, že je tam, byť se to při pohledu na flightradar nezdá, pořád hodně moc prostoru na libovolné "blbnutí".
A hlavně - není tam EUROCONTROL!
Úplně správně tedy naplánuješ trať, přečteš FIRové NOTAMy jestli jsi ji naplánoval správně (častý případ je třeba Miami a Elonovy raketky - v době startovacího okna jsou tratě kolem zavřené), mrkneš do FAA advisories
http://www.fly.faa.gov/adv/advAdvisoryForm.jsp
kde jsou nějaké další podmínky a doporučení.
2) V Evropě (resp. Eurocontrolu) je to úplně jiná liga. Brusel se rozhodl že nám plánování výrazně ztíží a tak plánovat to "jen tak od ruky" v současné době vlastně nejde. Existuje něco jako RAD - Route availability document, je veřejně dostupný, zde:
http://www.nm.eurocontrol.int/RAD/1903/docs/RAD%20ALL.pdf
Tento letáček o 600 stránkách vlastně popisuje, co je potřeba splnit, abys naplánoval trať, která je "validní" - projde validací "Bruselem" a letový plán lze podat.
(btw i pro simptáky je NOP portál EC docela zajímavý - je tam i moc pěkný tool na tvorbu tratí - zdarma. Hledej Free Text Editor - vpravo cca uprostřed)
https://www.public.nm.eurocontrol.int/PUBPORTAL/
Free route airspace ke konci roku 2018:
https://www.eurocontrol.int/sites/default/files/publication/files/fra-implementation-end-2018-v6-13072018.pdf
Jinak tedy - Free route airspace je pravděpodobně jednodušší pro ATC, ale pro navigátory je to peklo na zemi. Sem tam se dostaneme do situace, kde je potřeba trať skutečně plánovat "ručně" - prostě jedeš po ENR mapě a píšeš si body a tratě. Problém FRA je, že vlastne nikdy nevíš, kam ze vstsupního bodu do FIRu můžeš plánovat výstupní - on totiž ten FRA vůbec zas tolik FRA není..
|
|