A tak jako výjimky (potvrzující pravidlo) se najdou, když není zbytí Třeba v zajímavém dokumentu Frozen in time ( https://youtu.be/xRruUOjoeVc ) v čase cca 7:30 sedá do neznámého terénu DHC-4 (kontrola povrchu letmým přistáním), v čase cca 12:00 při pojíždění v písku "zuje" přední pneumatiku (po vyproštění dofouknou propan-butanem ), v čase cca 14:20 DHC-4 opět přistává, tentokrát přetížená a bez klapek a zaboří se. Krom hlavního tématu filmu zajímavý, i když jen letmý, pohled na práci bush pilota.
Jinak je samozřejmě jasné, že každé těleso vyvozuje nějaké zatížení na jednotku plochy a každý povrch má na jednotku plochy nějakou únosnost. Jakmile je to první číslo rovno nebo větší, než to druhé, nastávají problémy. O tom opravdu nemá smysl diskutovat.
Zatížení konkrétního letadla tvoří jeden z jeho technických parametrů, u letiště je to s únosností dráhy a pojížděček stejné. Pro nezpevněné plochy budou jistě nějaké orientační tabulky a normy, podle nichž se možnosti letadla přistát na nich posuzují, nehledě na zkoušky při certifikaci. |
|