Protože to není jasně napsáno, tak si zaspekuluju, že narážíš na moje konstatování, jestli je výlet s tralala nad Prahu dobrým nápadem. Na to uvádíš (opět moje spekulace, resp. jak to chápu), že nové naleštěné rotaxy v současných tralalabrusech mohou být významně spolehlivější, než některé certifikované letecké motory, a.k.a. vyšeptané a vlekáním utahané aeroklubové olejničky, u kterých je nálet a hodiny z části dílem tzv. tvůrčího psaní v letových a motorových knihách.
Tady si trochu nerozumíme. Podle mě není dobrý nápad nad Prahu nebo i jinou zástavbu, les, vodní plochu, hory, doly nebo masové setkání církve adventistů sedmého dne létat s jakýmkoliv jednomotorovým strojem, pokud to zrovna není Gripen, i když i k tomu bych měl připomínky ohledně toho, je-li to opravdu nutné. Beru to za podmínky nemožnosti dokluzu nebo nepřipravenosti nouzových ploch. Gripen nad Máchovým jezerem ve FL600 je OK.
I na certifikované Cessně mi instruktor vždycky říkal, abych se při odletu z LKLT max 2000ft vykašlal na skvěle umístěný VFR bod MIKE a vzal to po hraně lesa, stejně tak i při navigačních letech a na okruhu.
Věřím tomu, že u některých Tralala může být spolehlivost opravdu vyšší, než u mnoha schopných dospělých certifikovaných aeroklubáckých olejniček v důchodovém věku. Na druhou stranu ULL kategorie je o tom, že si ten přístroj můžeš bastlit doma na koleně a podle toho jsou postavené předpisy. U dospělých letadel by ta hranice měla být výrazně výš. Předpis také neřeší a nemůže řešit subjektivní vyhodnocení spolehlivosti majitelem přístroje. Nicméně zase se vrátím k tomu samému konstatování, že s jednomotorem to fakt není dobrý nápad, jakkoliv spolehlivý a úžasný stroj to je. Jedinou výjimkou je pro mě horkovzdušný balón, jehož nechtěné přistání uprostřed města je spíš veselou kuriozitou, než strhujícím bojem o život.
Jo a Zlíny jsou stejně nejlepší, WTŽ. |
|