| | Budoucnost letadel Z-143, Z-242 a L-200 22. 7. 2014 / 19:31 | |
| | Zliny Z-143 a Z-242 (potažmo Z-242L - otázka nní, jak dlouho budou (vyrobené) nové kusy v provozu, ale kdo si takové letadlo koupí (aby byla výroba, byť kusová).
Staré Z-43 byly schopné základní akrobacie - nevím, jestli to Z-143 může taky, pokud ne, tak kromě nostalgie skutečně není mnoho argumentů, proč si koupit Z-143. Jinak ano - i s tím pomlouvaným Walterem, protože mít pohodlnou čtyřsedadlovku, se kterou si v souladu s příručkou můžeš loupnout lopas, výkrut, vývrtku - to ti cesna nenabídne.
Totéž Z-242. Pokud se nemýlím, Lycomingy v Z-242L akrobatické nejsou. Tím Z-242 ztrácí - ale zas má motor, který se servisuje v celém světě. Kompromis - k lepšímu? Jak pro koho, univerzální názor neexistuje.
L-200 - to je úplně jiná kapitola, už se nevyrábějí, jejich udržení v letuschopném stavu je ozázka resursu draku a dostupnosti generálky. Už teď se meťáky i moravy provozují víceméně z nostalgie, takže je neůlze hodnotit ze stejného úhlu pohledu jako předchozí dva. Sem taky patří zgenerálkovaná Z-142 - to je luxusní kočár, zejména, pokud ještě má nějaqké akro hodiny. Radost se svézt.
A na druhé straně - jaký akro letoun pro začátečníky se u nás rýsuje, když Z-142 postupně umřou?
C-152 akro ?
Bellanca Decathlon?
tohle letouny LSA nezvládnou. |
| |
|