| | Budoucnost letadel Z-143, Z-242 a L-200 22. 7. 2014 / 18:56 | |
| | Dovolím si sice opožděně, ale přesto zareagovat...
Zliny řady 40: Ač se nám to líbí nebo ne ( hlavně z hlediska patriotismu), jsou to letadla (letouny) stále poplatné době vzniku.
Nevím jak na tom v současnosti je 242 s možností akrobacie, ale je/byl to vlastně jediný důvod k jeho pořízení. Ke klasickému výcviku se už nehodí (vysvětlím níže). U 143 by situace nebyla až tak zlá a myslím si, že v rámci své kategorie jednomotorové sportovní/turistické čtyřsedadlovky má pořád ještě co nabídnout. Jenže obé naráží na ekonomii provozu...
Pro výcvik se dnes hodí daleko lépe letadlo kategorie LSA či VLA. Modernější technologie, aerodynamika i provozně výhodnější motory převálcují letadlo ze sedmdesátých let naprosto spolehlivě. Dobrým příkladem může být Cessna 162 - stačily problémy během zkoušek, zamítnutí evropské certifikace a i přes přesunutí výroby do Číny vyšší cena a letadlo je po pár stovkách vyrobených kusů v propadlišti dějin. A to bylo v kategorii LSA.
Co je ale hlavní nevýhodou Zlínů: stejný servis jako před třiceti, čtyřiceti lety - slabá servisní síť a systém údržby jako v době vzniku (intervaly a obsah prohlídek). Toto "cituji" z materiálů, které nedávno někde vyšly (internet, tisk).
L-200: opět letadlo zastaralé konstrukce. Jednak křídlo, zvláště nádrže paliva. Pak mám dojem, že byly nějaké problémy s ocasní partií... Motory Walter dnes prakticky nikdo nezná, vrtule Avia jakbysmet.
Dále ekonomie provozu - dva slabší motory + pět sedaček. Dnes to neobstojí. Cirrus má pět míst, jeden motor, lítá výš, dál, rychleji, hospodárněji, komfortněji, bezpečněji... Přidat šesté sedadlo, to je L-210: zhoršení výkonů, další snížení komfortu cestování...
Co je tedy platné, že je Morava dodnes krásným a elegantním strojem, když konstrukčně je o padesát let nazpět?! |
| |
|