Jenom taková poměrně zásadní drobnost - vertikální rychlost sestupu (V/S ve fpm) je závislá na GroundSpeed, nikoliv IAS. Rozdíl to může být celkem zásadní s poměrně dost destabilizujícím účinkem, pokud si to pilot neuvědomí. Navíc přiblížení se lítají postupně decelerovaná (typicky 180kt intercept do 10nm, 160kt do 4nm, Final Approach Speed až poté) a v měnícím se větru - V/S se tak díky tomu průběžně mění, někdy i dost výrazně.
Líní matematicky nezdatní piloti jako já to u standardních 3° přiblížení řeší tak, že se mrknou na aktuální GS na ADI (EADI, PFD, GPS,... ) a tu buď:
- podělí dvěma a přidají nulu (150kt děleno dvěma = 75, nula navíc = 750fpm)
- nebo vynásobí pěti (150kt krát 5 = 750fpm)
U nestandardních strmějších přiblížení se pak přidá od oka něco navíc - stupeň navíc je o třetinu strmější, takže i o třetinu rychleji je třeba klesat - tzn. místo 750 klesat 1000fpm.
Snadná metoda, moc šikovná u jakéhokoliv přiblížení, ať už to je ILS, nějaké nepřesné přiblížení, nebo vizuálek. Vím kam mířím, jak jsem vysoko, rychlej a daleko a občas mrknout na VSI jestli dává smysl není vůbec na škodu.
Hardcore ajťáci pak pochopitelně řeší celou úlohu exaktně, tedy:
- 3° sestup = 5.24% úbytek výšky se vzdáleností (tan 3 = 0.0524)
- 150kt horizontální GroundSpeed = 150nm/h / 60 = 2.5nm/min
- 5.24% klesání z 2.5nm vzdálenosti = 2.5 x 0.0524 = 0.131nm. 1nm = 6076ft, 0.131 x 6076 = 796ft
A sestup tak letí s robotickou přesností o těch 46ft za minutu precizněji
Taky není od věci v duchu pravidelně používat klasickou 3x metodu (jedna z mnoha věcí, proč letectví moc sluší imperiální jednotky) - každých 1000ft výšky klesání vyžaduje cca 3nm horizontální vzdálenosti, aneb každých 1nm od prahu dráhy bych měl být o 330ft výše nad zemí. Takže třeba na 4nm bych měl být +/- 1320ft AAL a pokud nejsem, něco není v pořádku. A nebo mám 20nm do bodu, kde mě ATC potřebuje mít ve FL150, jsem ve FL230, rozdíl je 8.000ft x 3 = 24nm, takže je na čase to trochu urychlit, třeba potopit drobně čumák, nebo vytáhnout speedbrake.
Člověk by se jinak tu poslední půlhodinu letu nudil, no ne? |
|