Přistávání s cessnou mu moc pro přistávání s bulíkem nedá. Tam je to totiž něco o dost jiného (pokud s tím chce sedat, jak se sedat má).
Tím neříkám, že by se měl vyhnout malým mašinám. Je to polítání o něčem jiném, ale hlavně přistání je úplně jiný svět.
Švarný jinochu
Zkusím ti popsat postup pro 737-800 tak nějak na hrubo:
pro jednoduchost vem jen jednu možnou konfiguraci (nepředpokládám, že budeš lítat na nějaké letiště s extrémní nadmořskou výškou nebo ultra krátkou dráhou a počasí ve FSce prakticky nemá vliv).
Takže klapky 30°, nějaká ta běžná nadmořská výška (řekněme letiště do 3000ft AMSL), vítr bez nějakých velkých poryvů.
Při přiblížení bys měl mít čenich nahoru (zhruba to vychází na 2,5° nad horizont - první čárka na PFD). Rychlost záleží na hmotnosti a klapkách, ale pokud vezmeme jen jednu konfiguraci, tj. 30° klapky, tak pokud nastavíš svou rychlost na nějakou okolo 135-140 kt IAS, tak bys měl mít vertikální rychlost okolo -750 až -850 ft/min. Pokud to bude klesat víc, zvyš rychlost. Pokud míň, sniž ji. Ideální by bylo, kdyby sis to vycuc z CDU, které při zadání klapek vyplivne Vref pro danou hmotnost a +5kt IAS bude ideální rychlost a pak ti to bude sedět.
Budu-li brát vizuální přiblížení (finální, kdy už čučíš na dráhu před sebou) - snaž se držet dráhu uprostřed monitoru (ve FSce kousek nad palubní deskou, zhruba v místě středu beranů), snaž se to držet stejně a výchylky na stranu je třeba dělat relativně rázně (je potřeba rychlá reakce letadla), ale letadlo by se nemělo naklánět víc jak pár stupňů (řekněme 5° na stranu) - to aby změna směru probíhala pomalu a měl jsi čas to srovnat, popř. poopravit. A být citlivější s tím, jak se dráha přibližuje. Zhruba od 1000ft AGL bys měl být perfektně srovnaný s dráhou a potřeba opravy by měla být minimální.
Soustřeď se na dotykovou zónu (to jsou ty dva tlusté pruhy vedle PAPIn). A jak se blížíš k zemi, zazní "fity", "forty", "thirty", stáhni plyn na volnoběh a zvedni čenich o takové 3° nahoru a nech to sednout.
A je to
To je takový hodně obecný a idealistický postup, který si musíš modifikovat při přiblížení (občas ti to bude klesat méně nebo více, tak je třeba trošku štelovat s plynem a beranama a někdy ti to výjde, že klesáš těsně před dotekem víc, tak je potřeba přitáhnout o drobátko víc a nebo neudržíš rychlost a uteče ti dopředu, tak o chvilku dřív stáhneš plyn atd. Však to už si pocvičíš.
Metodika na malých mašinách je jiná - směřuješ čenichem před dráhu, na přiblížení téměř na volnoběhu (krom těch Zlínů, které by bez motoru spadly jak cihly ) a stahuješ, jakmile si seš jistý, že doletíš a pak podrovnáváš na cit a taháš, dokud to éro nepřejde do pádu nad povrchem. To s velkou mašinou nemůžeš, jinak by ses hezky rozmáz
Letu zdar |
|