Předem se omlouvám za delší off-topic, ale třeba to někomu přijde vhod.
Po letech se vracím k sim létání, ale tak trochu oklikou. Začínal jsem na FSX, po naprostém fiasku z hlediska výkonu jsem kdysi dávno upgradoval PC (jeho specifikaci mám stále v profilu) a ani to nestačilo. Nakonec mi FSX zůstalo jen pro GA nenáročná letadla (Carenado) v oblastech mimo větší letiště. Sehnal jsem ještě v doprodeji FS9, a nacpal dost peněz do addonů, aby aspon nějak vypadalo. I tak jsem ale měl problém se dostat na alespoň jakžtakž plynulých 15fps s airlinerem na větším letišti, což zážitek hodně kazilo. K tomu věčné pády a zákysy.
I proto jsem nakonec FSku odložil. Nedávno jsem se rozhodl upgradovat znovu PC za účelem dostatečnosti pro PC hry. Rozpočet byl omezený, tak jsem si udělal celkem obsáhlou rešerži, pravda omezenou na Intel a Nvidia, o kterou se chci podělit.
1. i7 nedává smysl. Rozdíl mezi i5 a i7 je de facto jen hyperthreading, který ovšem využijí jen specifické aplikace a pár her (doslova, tuším že aktuálně je jich asi 5). Pro ostatní, včetně MSFS, je to nesmysl, výkon to naopak ubírá (v případě vytížení dvou jader (z nichž jedno je virtuální) se ve výsledku 3 fyzická jádra flákají a čtvrté je přetížené). FSX se dá sice natvrdo nakonfigurovat na podporu více jader, ale výsledek není zdaleka tak markantní, jako je vliv frekvence procesoru.
2. Taktování - zatím poslední 3 generace jader Intel procesorů měly sice pokaždé vyšší výkon, ale současně menší schopnosti přetaktování. Já chtěl poslední generaci, tzn. Hasswell, a tam už OC takřka postrádá smysl. Přetaktování o 10%, což je běžné maximum, nestojí za tu investici do lepší desky, CPU s odemčeným multiplikátorem, dražšího chlazení a v neposlední řadě spoustu tepla, hluku při jeho odvodu a potažmo nestability v případě lehčího přehřívání. Proto jsem se rozhodl jít do řešení s továrním nastavením, žádné OC.
3. Pokud nechcete OC, ale měli byste z nějakého důvodu využití pro HT, pak je hodně zajímavou alternativou Xeon. Je to vlastně i7 bez věstavěného GPU, s optimalizací pro zátěž 24*7. A stejně jako i5 je výrazně levnější - zatímco i7 pořídíte od cca. 7500 výš, stejně taktovaná i5 nebo Xeon vyjdou kolem +/- 5500
Z tohoto jsem vycházel, a pořídil nakonec docela rozumně vyváženou sestavu - Asus Z87-K , i5-4670 (uzamčený multiplikátor) s chlazením Zalman CNPS7X, Asus GTX770 (2GB VRAM) a ADATA 16GB XPG DDR3 1600Mhz. Za cenu kolem 20 tisíc Kč jsem tedy provedl upgrade, jehož výsledek mě překvapil - všechno šlape naprosto parádně, až na FSX ![](images/smile/08.gif)
FSX jsem nainstaloval a pustil se zatajeným dechem, říkajíc si, že si konečně po těch letech plynule zalétám s obstojnou úrovní vizualizace. Samozřejmě jsem nečekal, že se z 15fps náhle stane 80, a také jsem předpokládal, že po instalaci budu muset provést klasické "ladění" nastavení všeho možného. Jaké pak bylo moje překvapení, když mi vanilla FSX při nastavení grafiky někde kolem "very high" ukázala pěknou 15-20fps slideshow. Tohle pro mě byla poslední kapka. Krabice putovaly do koše, archiv zakoupených addonů (v download verzi) potkal "shift-delete" osud.
Jak jsem byl rozladěný, tak jsem ještě zkusil jednu věc - stáhnul jsem si demo x-plane 10. To jsem zkoušel ještě i na původním PC, a tam ty výsledky nebyly nic moc, na nějaké nižší-střední nastavení jsem se dle scenerie pohyboval mezi 12 až 20fps, takže asi jako FSX.
O to větší překvapení bylo, když jsem xpl10 rozběhl na vyšší střední detaily naprosto plynule, průměrně přes 70fps, nejníže to padalo k 35fps. Tím bylo rozhodnuto a xpl10 jsem objednal.
Na druhou stranu na youtube neustále vídám videa z FSX, která jsou plynulá a vypadají naprosto luxusně, pravda, vesměs na sestavách starších i7 přetaktovaných někam k 5Ghz, a nejspíš mají ti lidé svou konfiguraci skutečně dobře odladěnou. Jeden takový manuál jak odladit FSX jsem na webu našel - má asi 350 stran ![](images/smile/08.gif)
|
|