Je nejbezpečnější - o tom vobec nepochybuj.
Ale čiste teoreticky : myslím,že keby boli napr.ULLa rozšírené tak ako sú rozšírené osobné autá, tak by havárií ULLa bolo viacej než je dnes havárií os. aut…
Prečo ?
Lebo by mnohým luďom stále nedochádzalo , že vo vzduchu je to o niečom inom než na zemi….
Človek si totiž musí uvedomiť niekoľko zásadných vecí.Niektoré z nich tu už v minulosti boli napísané.Ako jednoznačne „ svatú pravdu “ by som zopakoval 3 ZÁKLADNÉ predpoklady :
1.rýchlosť
2.výška
a 3.zdravý rozum
pričom musia byť v každom momente letu prítomné aspoň dve z nich ( a ten tretí nesmie chýbať nikdy)
Pokial toto človek dodržuje tak s pravdepodobnosťou 99,9% sa v lietadle nezabije…
Samozrejme sa núka otázka, čo znamená “ zdravý rozum….“
Podla mňa to znamená uvedomiť si, že :
1.nie každý može byť pilotom a musí byť v tomto smere sebakritický
2. tam hore sa za chyby platí drahšie , než keď sme 4 kolesami alebo nohami na zemi….
3. nikdy nepodceniť poveternostné podmienky – hlavne vietor a viditelnosť
Je iste správnme odlišovať amatérske lietanie, ktorého sa hlavne týkajú vyššie uvedené 3 základné predpoklady..
Pokial ide o ostatnú leteckú dopravu - ja osobne mám, hlavne v posledných rokoch, stiahnutú prdel, vždy keď ma čaká výjazd autom na D1, naopak keď sadám do dopravného lietadla tak nemám strach žiadny, ale iba čistú a velkú radosť .
O tom že absolutna vačšina havárií je (napr.v prípade ULLa) chybou pilota ( precenil svoje schopnosti, alebo schopnost stroja resp.letel za nevhodných poveternostných podmienok ) svedčí aj tento zoznam – sú to nehody z roku 2002 ( iba podotýkam, že tzv.technická závada ako napr.porucha reduktoru, vysazení motoru, uvolnění krytu - to sú veci za ktoré tiež vačšinou može pilot resp. ním zanedbaná údržba , technické „experimentovanie“ a zanedbanie obhliadky lietadla pred letom….)
Nehody ULLa 2002:
Příčina - Technika pilotáže, zachycení o obilí před VPD při přistání.
Příčina - provedení vzletu s klapkami v poloze 40 stupňů ztráta ovladatelnosti po vzletu.
Příčina - přistání s nevysunutým podvozkem, pilot nebyl dostatečně seznámen s letovou příručkou a postupem pro nouzové vysunutí.
Příčina - vysazení motoru, při přistání do uvláčeného pole došlo k ulomení příďové nohy podvozku a převrácení letounu na záda.
Příčina - technika pilotáže, pád do vývrtky ve 4. zatáčce, první let nově postaveného UL, nedostatečný výkon motoru.
Příčina - technika pilotáže, nezvládnutí odskoku při přistání.
Příčina - technika pilotáže, dlouhý rozpočet, přistání po větru (5 m/s)
Příčina - technika pilotáže, pilot prováděl nad vesnicí tři zatáčky o 360° se zvětšujícím se náklonem,
Příčina - porušení meteor. limitů, pilot na trati Hranice - Křižanov vlétl do mlhy,
Příčina - konstrukční vada reduktoru, pilot prováděl první záletový let prototypu,
Příčina - nezvládnutí manipulace s plynem a brzdami při pojíždění, po nahození motoru
Příčina - technika pilotáže, chybný výběr plochy pro nouzové přistání po vysazení motoru (Rotax 618
Příčina - technická závada, mezikřídelní kryt se za letu uvolnil a vlétl do vrtule
Příčina - nezvládnutí letounu při zajíždění na stojánku
Příčina - po přistání došlo k najetí do nerovnosti na VPD a prasknutí trubky gumového odpružení hl. podvozku |
|