no.. co k tomu rict.. dovolil bych si malou citaci
"Rotor blade icing is made even more complex by the constantly changing angle of attack experienced by helicopter's main rotor blades in normal forward flight. These obvious and unique characteristics of the helicopter's lifting system, combined with differing surface temperatures along the blades' spanwise sections and smaller airfoil thicknesses, make helicopter rotor blace icing complex and extremely hazardous"
co se namrazy tyce - pokud ja vim, tak vznika, je-li teplota povrchu rovna nebo nizsi nez 0oC a zaroven je vysoka vzdusna vlhkost. Jak vime, tak teplota klesa s vyskou (0,65oC/100m). Tudiz z toho - a oblacnosti - si kazdy muze dovodit, zda se bude vyskytovat v podminkach namrazy ci nikoli.
Odmrazovani, at uz jakehokoli typu, je ucinne je do nejake vrstvy "ledu". Nejvetsi problem je asymetricka namraza, ktera zpusobi pomerne znacne vibrace. At symetricka, nebo asymetricka namraza pak 'zerou' otacky a ubiraji vykon, cimz treba i znemozni autorotaci, nebot pokles otacek bude uz za kritickou hodnotou.
Takze u vrtulniku, co jsou vybavene 'rozmrazovanim', je urcena mimo dalsich podminek i maximalni rychlost, za ktere jeste odmrazovani funguje tak, jak ma.
A "namraza na kabine". Nenamrzaji jen listy a kabina, ale vstupy pro tlaky (pitotka byva vyhrivana), ruzny dalsi vstupy na chlazeni, nasavani do turbin atd, takze ono to opravdu nebude nic jednoduchyho a proto jen malo vrtulniku je nejakym zpusobem certifikovano na lety za IMC s "icing conditions" (napr. S92, AS332, AW139). Kazdopadne JAA ma pomerne prisna pravidla treba pro lety IMC+icing cond pro offshore, kde jsou podminky na vysky, pasy tepleho vzduchu (teploty nad 0oC) pro escape manevry atd |
|