FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 22. 11. 2024, svátek má Cecílie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
VFR pravidla Jeden příspěvek | Celý strom
VFR pravidla   28. 2. 2005 / 22:38
Rozšafín Ctibum   
Na IVAO stránkách je psáno lítat VFR tour podle VFR pravidel (logicky). Co to znamená, VFR pravidla ? Kdyžtak mě odkažte na nějakou diskuzi, hledal jsem, nenašel....A ve školičce píšou že letím podle toho, co vidím...to je vše ?
 

Re: VFR pravidla   28. 2. 2005 / 22:39
Totti10
VFR = Visual Flight Rules ....... hodne jednoduse receno: ridis se podle toho co vidis venku, vizualni navigace...
 

Re: Re: VFR pravidla   28. 2. 2005 / 22:47
Petr Slavíček   
Především se jedná o let za povětrnostních podmínek pro VFR (VMC Visual Meteorological Conditions) Viz InstructionPack IVAO kapitola L1-VFR-IFR
 

Re: Re: Re: VFR pravidla   28. 2. 2005 / 22:56
Filip   
Ridis se podle rek, mest, hor, vysilacu, rozhleden, budov...
 

Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   28. 2. 2005 / 23:05
Tragédie v JRD
No .. nemas tak uplne pravdu ale v zasade ... rekneme ze ano to co popisujes je srovnanaci navigace, kdy letis podle mapy a srovnavas vesnice, vysilacky, kominy a tak .)

i pri VFR ale muzes lůetet navigaci vypoctem, kdy si spocitas casy kursy atd trate a letis podle hodinek a kompasu nicmene, stale musis zachovat pravidla vfr letu ..
 

Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   28. 2. 2005 / 23:15
Rozšafín Ctibum   
TAkže- ze sekce návodů na IVAU jsem vyčetl asi následující : Musím letět tak, abych viděl zem, nesmím do "A"čka, udržovat kontakt radiem s ATC, vyhejbat se mrakům. Je pro mě ještě něco zásadního, co jsem zapoměl ?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   28. 2. 2005 / 23:16
Tragédie v JRD
rozdily oproti IFR jsou dost zasadni ve frazeologii s ridicm, ve zpusobu odletu a priletu z/na letiste,....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   28. 2. 2005 / 23:49
Rozšafín Ctibum   
Já vím ((( Ale kde to najít ? Česky ?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   28. 2. 2005 / 23:51
Tragédie v JRD
http://ivao.edunet.cz/Training/atc.html

jak jinak
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   1. 3. 2005 / 01:51
kuma   
česká definice: VFR let je neřízený let uskutečněný za dohlednosti země.
V této definici je víceméně všechno (omlouvám se za brutální zjednodušení):
1. lety jsou buď řízené nebo neřízené (což neznamená s pilotem nebo bez pilota !). Řízený let je let podléhající (tedy vyžadující) povolení - tedy let konaný podle instrukcí řídícího (dispečera dané oblasti). FPL se podává jako předmět schválení (taky schválen být nemusí). Neřízený let je na pilotovi se vším všudy, FPL se podává pro potřeby SAR.

2. neřízený let se může uskutečnit buď "podle přístrojů" (IFR Instrumental Flight Rules - v současnosti je v přecpaném evropském prostoru zcela minimum možností letět delší let IFR, který není řízený) nebo "za dohlednosti země" (VFR - visual).

3. VFR let lze uskutečnit ve dne či v noci, v každém případě je ale podmínkou dohlednost země (alespoň dírami v mracích). Pro ety VFR jsou v daných prostorech (oblastech) předepsána minima dohlednosti, minima počasí, maximální rychlosti, odstup od okolních letadel a překážek a také vertikální a horizontální odstup od mraků. Létání v mracích nepatří do VFR a "píchnout mraky" při VFR letu je nekázeň.

4. Prakticky "dokončení letu VFR" lze rozumět jako: od bodu XYZ pokračuj v letu za dohlednosti země a orientuj se podle dostupných navigačních prvků (pozemních, radionavigačních atd).

5. i VFR lety mohou být řízené - není to ale zas tak časté. Když po podání FPL pilot domluví s LKKV přiblížení a dostane "nahlašte Ostrov", pak nahlásí Ostrov a dostane "pokračujte levou zatáčkou na pravý okruh dráhy 29 pravá" - jedná se už o řízený let a přitom probíhá podle pravidel VFR.

Omlouvám se za ukecanost.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   1. 3. 2005 / 07:39
Ekim
k ad1: - VFR lety sa lietajú podľa triedy vzdušného priestoru. V tejto triede je presne stanovené, za akých podmienok/výšky, priestor, potreba plánu/. Podľa toho následne dostaneš aj služby, napr. službu riadenia, pohotovostnú, či iba informačnú. Jasná vec, ak letíš VFR bez plánu, tieto služby nemáš, ak sa vysekáš, nikto o Tebe nevie.
k ad3: - kedysi, /neviem, či to ešte platí, ak nie tak soráč za mystifikáciu/, sa v noci lietal "zvláštny let VFR". Taktiež za presného dodržania pravidiel letu za VMC v noci.
k ad5: - myslím si, že VFR lety MUSIA byť za určitých okolností riadené, napr. v riadených okrskoch, aby príslušný ATC zaistil rozostup, a aj toto je presne stanovené v opise triedy vzdušného priestoru.
Z uvedeného vyplýva, že ak nechceš na nebi sposobiť chaos, naštuduj si triedy vzdušného priestoru, podmienky lietania v týchto triedach a máš vystarané, je tam všetko. A zistíš, že mnohokrát piloti poletujú a zďaleka nemajú odpovedajúce počasie po trati na vykonanie letu za VMC...Mike
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   1. 3. 2005 / 09:08
Aldaran
Rizeny a nerizeny VFR zalezi na oblasti kde se pohybujes. Priklad. Vzletnes z LKCR kde jsi naladen na INFO (je li dostupne pripadne na UNICOM) ihned po startu preladujes na 121.250 a hlasis se ve smyslu OKxxx po startu z Chrudimi, vyska, kurz a davas sve zamery. A je to z toho duvodu, ze LKCR je v MCTR Pardubice. Na teto frekvenci jsi az do opusteni MCTR na prislusnem vystupnim bode. Paklize bys vzletnul z letiste, ktere neni v zadnem CTR ani MCTR pak jsi na UNICOM a pred vstupem do techto oblasti se musis nahlasit ridicimu dane oblasti, ktery Ti da potrebne informace vcetne nastaveni odpovidace, max let. hladiny a.t.d. Tak ze treba let z Chudimi do Letnan je nekolikrat rizeny a nekolikrat nerizeny.

LKCR pouze info, pak rizeny z LKPD_TWR, pak te LKPD TWR preda rovnou na Caslav_TWR ten Te pak za Kolinem propusti na vlastni a Ty se musis u Celakovic nahlasti na Kbely_TWR, ty Te drzi az k Letnanum, kde Te preladi na Letnany_info
Jo samozrejme za splneni podminek daneho tridy. t.j. E - max FL95 (od FL 85 je povinny transponder mod C) neni povinny FPL, c D je FPL povinny

Jinak v prostoru G (300m AGL) neni povonne ani radiove spojeni. Plati pro to pravidlo: 1500m dohlednost mimo oblacnost za dohlednosti zeme pri rychlostech ktere umozni vcas spatrit jiny provoz nebo prekazky a vyhnout se srazce tim, ze podil indikovane rychlosti km/h a letove dohlednosti (km) nesmi byt vetsi nez 100; za okolnosti pri kterych pravdepodobnost setkani s jinym provozem by mela byt mala, napr. v prostorech s malou hustotou provozu.

toz tak.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   1. 3. 2005 / 10:07
Peetrs (Robert)   
Ja jen takovy technicky: Ta frekvence UNICOM to je jako frekvence kde jsem naladeny kdyz nejsem ani v ATZ ani v TMA (CTR) ? Jakoze letim v G nebo E a nejsem v zadnem rizenem prostoru tak si naladim nejakou UNICOM a tam neco hlasim?

PS : bavime se o real letani (ne o on-line) - protoze pri on-lin mi to je jasne
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   1. 3. 2005 / 10:27
JBr   
V realu, pokud neco provadis v ATZ letiste, kde AFIS nereaguje (je zaneprazdnen, nebo proste v te chvili neni), tak vysilas naslepo, jako kdyby ti odpovidal a vysilas na frekvenci daneho letiste, tj 122,2, 122,6, 123,5, nebo 123,6 pro vetsinu nasich sportovnich letist. Hlasis uplne vsechno, co bys hlasil, kdyby na tebe AFIS reagoval - vstup do zony, tvoje zamery, vstup do okruhu, po vetru, finale, vyklidil, atp. Tyhle hlaseni delas kvuli ostatnim pilotum, kteri by v te chvili mohli byt s tebou v ATZ.

Pokud se tvoje cesta nekrizi s nejakym prostorem, tak mimo "domovskou" ATZ zustava obvykle naladena "domovska" frekvence az do chvile, kdy se blizis k ATZ letiste, ktere preletavas nebo na nem pristavas. V te chvili preladujes na frekvenci daneho letiste (tedy za predpokladu, ze se ty frekvence neshoduji ) Tohle vse samozrejme za predpokladu, ze nepotrebujes proletet nejakym CTR apod.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   1. 3. 2005 / 11:14
PavelS
No tohle bych s dovolením upřesnil :

Při opuštění "solidního" CTR nebo ATZ dostaneš hlášku "přejděte na vlastní", čili nalaďte si co chcete. Praktické však je naladit další očekávanou ATZ/CTR frekvenci, protože poslechem se informace o provozu zjistí mnohem lépe než diskusí s AFISem.

Pokud "v dohledu" další ATZ není, pak virtuální služba UNICOM je nahrazena službou reálnou službou Praha Info 126.1MHz, která je určena pro podávání informací pro VFR. Je dostupná víceméně odkudkoliv ve LKAA FIRu cca od 2000-3000ft alt. Mají k dispozici i radarovou informaci , ale hlavně zodpoví dotaz, které omezené prostory jsou právě aktivní, což pomůže zkrátit cestu.

PavelS
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   1. 3. 2005 / 11:48
JBr   
S tou ATZ bych si dovolil nesouhlasit. AFISak neprikazuje a nepovoluje (velmi oblibena fraze pouzivana ve VATSIM/IVAO vyukovych materialech), tudiz by mu melo byt uplne volne, jakou frekvenci si tam pilot po opusteni necha, protoze za provedeni letu zodpovida pilot.

Co se okamziteho ladeni frekvence dalsi ATZ tyce... Ano, je to rozumne, ale neda se to srovnat s frekvenci treba nejake vezky. Aeroklubove frekvence jsou dost plne - prave proto, ze jednu frekvenci sdili nekolik letist najednou (na 122,2 se u nas bezne mezi sebe misi Bubovice, Chotebor, Jicin, Krizanov a za dobreho pocasi i Usti nad Orlici a Roudnice). Obzvlast v lete mnohdy po chvili jejich poslechu cloveka spis brni hlava. Sice vi, ze v Jicine zrovna nekdo zaletnul 500ku, ze Alfa a Delta Echo prave kdesi toci ctyrmetr a v Bubovicich si nekdo vzal klice od plneni s sebou na prelet, ale protoze ma zrovna nase vysilacka napul vybitou baterii, tak neni dal od letiste nic slyset

Navic mnohdy ona naladena "domaci" frekvence je prostredek, jak si AFISak doma udrzi prehled o letadlech na preletu apod.

To co pise PavelS je takova idealni podoba. Ja spis pisu podle zkusenosti z realneho provozu (byt bez vrtule) a tam je to mnohdy uplne nekde jinde (zkuste si naladit Praha Info na vysilacce, kde na tu frekvenci neni krystal).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   1. 3. 2005 / 14:55
kuma   
Je potřeba ještě vědět, že je návrh na "přeletové frekvence" - za totáče to tak bývalo, dnes je navržena frekvence pro motoráře, jiná pro plachtaře, balonáře atd. a hlavně právě prtoto, aby frekvence ATZ nebyly přecpané. Pokud jsou mé informace správné (uvidíme na povinném školení za 14 dní v našem AK), zatím jde jen o návrh a provoz "na zkoušku".
S frekvencemi ATZ (AFISáků) je to tak, že z letiště člověk slyší tak tak své ovečky (do 5km od letiště). Ale v letadle je to jiná, jak je člověk 6000 ft QNH, už tam je slyšet celá republika - a člověk pomalu nenajde slotíček aby mohl klíčovat, když chce někomu něco řícz (zvlášť když jsou v oblasti nějací Němci či Holanďané - ti rádio nešetří ani za mák).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   3. 3. 2005 / 14:04
Karel
V těchto věcech bych vás chtěl odkázat na www.marecek.cz, což je web Martina Marečka, který je nejen pilot, ale hlavně má na starosti všechny frekvence ve FIR Praha. Na jeho fóru můžete vznášet tyto dotazy a myslím, že vám bude všem fundovaně odpovězeno.

Karel
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   1. 3. 2005 / 14:20
Peetrs (Robert)   
aha, no mne hlavne zajimalo jestli kdyz opustim ATZ (neberu ted vuvahu TMA ci CTR) a letim prostorem G,E kterej neni zonou CTR a spol. tak jestli naladim na nejakou spolecnou frekvenci "UNICOM".

Chci v nejblizsi dobe zacit vycvik ulla, a mam uz nastudovano spoustu materialu ale to s tou UNICOMkou jsem prave nikde nenasel.

Docela by mne zajimalo kdyz je nekde nejakej slet ull letadelek a k nejakemu ATZ miri najednou treba 20 pilotu tak jestli ti piloti jsou naladeni jeste daleko pred vstupem do ATZ (jsou v nerizenem prostoru) na prave jiz zminenou "UNICOM" spolecnou frekvenci. Leti-li treba v koliznim kurzu atp..

Jinak dik za vysvetleni
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   1. 3. 2005 / 14:38
PavelS
Aha, už jsem Tě pochopil

Jo, existuje frekvence pro spojení mezi letadly. Je využívaná hlavně ULL ( a plachtaři of course ) pro potřeby té koordinace co píšeš. Tato frekv. supluje UNICOM.
Konkrétně která to je, si teď nemohu vybavit

Pro ostatní provoz se to moc nehodí, protože hustota ATZ/CTR/TMA na trati je vysoká a rychleji letící letadlo musí poměrně často přelaďovat, takže na volbu další frekvence už není čas a nálada.

PavelS
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   1. 3. 2005 / 14:45
Aldaran
Unicom se v prekladu pouziva "na vlastni" to znamena, ze se naladis tam, kde to povazujes za nejlepsi. V praxi jsem naladen na kmitocet nejblissiho letiste, odkud mohu ocekavat provoz, pripadne jsem li pobliz rizeneho prostoru, jsem naladen na jeho frekvenci uz s predstihem. Z toho vyplyva, ze zadna oficialne UNICOM frekvence neexistuje, proto o ni nic nemuzes najit.
UNICOM = na vlatni = delej co uznas za vhodne
nicmene plachtari se dost casto vykecavaj na 123.45 nevim, do jake miry je to oficialni.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   1. 3. 2005 / 15:31
JBr   
123.45 je pokud si pamatuju spravne prave ona frekvence pro spojeni mezi letadly, kterou zminuje vedle PavelS.

Ale s tim UNICOM nevim, doted jsem zil v tom, ze to je system, ktery se u nas vubec nepouziva. Vim, ze se pouziva v USA, kde je letist 6 pulek a skoro kazdy druhy farmar ma ve stodole Pipera a za stodolou drahu a slouzi prave tomu, ze se na nem na nerizenych letístich hlasi "poslepu". Tak jako se to dela u nas, kdyz neni AFIS. Ale tohle vsechno bezi na jedne spolecne frekvenci a je to ciste jen na hlaseni o provozu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   1. 3. 2005 / 15:32
Libor
Pokud já vím, tak se tyto "kecací" vrekvence měnili na nějaké oficiální. Jaké to jsou, napíšu večer (až se dostanu k Databázi Letišť)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   1. 3. 2005 / 17:50
kuma   
Ad: Peters:
Před praktickou částí výcviku stejně musíš komunikovat s instruktorem a ten by tě mel uvést do reálu - jaké frekvence se jak používají, jinak by asi neměl zahajovat výcvik - ať na ULA nebo na PPL, že... O "unicom" jsem v reálu u nás neslyšel. Může jít o hovorovou obdobu jistých pravidel v cizině (USA...), které ale u nás neplatí.
Jinak (pokud jde o "reál") doporučuji vůbec obezřetnost. Při způsobu vydávání "databáze letišť" nevylučuji, že tam budou "přeletářské" frekvence uvedeny jako platné, ale přes všechny sympatické vlastnosti tato publikace není oficiální zdroj. Pokud vím, meziletištní frekvence, jak jsem je zde zmínil, zatím nejsou povinné, jsou doporučeny na "zkoušku". Zatím nám o nich žádný bulletin nepřišel.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   1. 3. 2005 / 18:18
Zdeněk
Já mám z nějakého školení vypsány frekvence:
ULA 125,825
Balony 122,250
Gliding 130,925
Motoráři 121,000
Soutěže 124,250
Ale ve skutečnosti stejně pokud jsme ve "volném prostoru", což je u nás minimálně, zůstáváme na domácím AFIS.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   1. 3. 2005 / 15:43
Eurostar   
možná by se ti hodilo tohle , je to z našich stránek a je to reálná komunikace vfr pro okolí LKLT. vystačíš si s tím na většině letišť. (ne v ruzyni jdi na www.aerovka.cz do sekce pro piloty a tam jsou příklady radiokorespondence.
 

Re: Re: Re: Re: VFR pravidla   28. 2. 2005 / 23:08
Krizoch
Nepleťe si srovnávací navigaci s VFR ... I pri VFR se muzes ridit VORem , nebo GPSkou ..
 

Re: VFR pravidla   1. 3. 2005 / 09:20
KS
Před časem se na VATSIMu letěl trénink VFR moderovaný DČ, je to už skoro rok, hodil jsem ti do mejlu wma souborek, tak si to poslechni.
 

Re: Re: VFR pravidla   1. 3. 2005 / 09:58
Rozšafín Ctibum   
super, díky moc.
 

Re: Re: Re: VFR pravidla   1. 3. 2005 / 10:10
Peetrs (Robert)   
Nechci otravovat ale mohl bys jsi mi ho taky poslat?
 

VWAC
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ