| | | VOR/DME app 24. 11. 2012 / 11:06 | |
| | Zdravim, rozhodl jsem se naučit VOR/DME přiblížení, ale na yt jsem bohužel nenašel na A320 žádný tutorial v češtině :/ Chci se zeptat jestli někdo nezná nějaký tutoriál může to klidně být i v podobě prezentace... Vím že tady ne webu nějaký jsou ale ty jsou na Boeingy |
| |
|
| | | VOR/DME app 24. 11. 2012 / 12:17 | |
| | | |
|
| | | | VOR/DME app 25. 11. 2012 / 00:22 | |
| | To je to "yt" |
| |
|
| | | | | VOR/DME app 25. 11. 2012 / 09:46 | |
| | vidíš to jsem si ani nevšiml |
| |
|
| | | VOR/DME app 24. 11. 2012 / 12:53 | |
| | Předpokládejme, že máš teda A320 a děláš approach VOR/DME třeba do Larnaky (rwy 04). Viditelnost není uplně ideální, ale v limitech (k tomu se dostaneme)
- zvolíš v FMGC vor dme app rwy 04 LCLK a zkontroluješ podle chartu, že vše sedí
- zadáš potřebné parametry do FMGC (stránka approach) - počasí, rychlosti, DH
- míříš na IAF při zadané výšce (vše podle chartu, v tomto případě D7.0 při výšce 2000 ft) stále nevidíš zem
- naladíš frekvenci vor a zadáš kurz, aktivuješ na panelu autopilota vor mod
- při vzdálenosti 7NM (to jest bod D7.0) začneš klesat podle profilu v chartu (jsou tam vzdálenosti DME a výška, jakou bys měl mít)
- docela se hodí zapnout mod autopilota, který se zove FPA, neboli Flight Path Angle; při doažení vzdálenosti D6.1 DME začneš klesat podle FPA 3,12 stupně (pokud FPA nemáš, sjou tam uvedené vertical speeds pro rúzné GS
- nastav si výšku rozhodnutí (DH) na 459 ft
- při vor dme app dodržuj visibility minima!!! V případě, že je viditelnost menší než 1500m nebo při dosažení DH nevidíš dráhová světla, okamžitě Go Around!
- v případě Go Around postupuj podle chartu, neboli do 3NM dme a pak na bod REXAL, informuj ATC
toto je jen tak laicky, možná zasvěcení opraví...
V podstatě se to moc od ILS neliší, pouze si sestup řídíš sám a provádí se při lepší viditelnosti, nicméně i těch 1500m a 470ft je dost málo na letadlo, který se calí vzduchem 300km/h |
| |
|
| | | | VOR/DME app 24. 11. 2012 / 13:31 | |
| | Super díky moc Určitě to vyzkoušim |
| |
|
| | | | VOR/DME app 24. 11. 2012 / 16:00 | |
| | Čéče nechci ti do toho moc kecat, ale nepomotal jsi tady náhodou dvě věci? Popisuješ to defakto jako let na "raw data" (koukání na ručičku, klesání dle tabulky), ale řídíš se DH - která se u NPA použíje jen tehdy (teda, ona se použíje spíš DA), když NPA letiš jako LNAV/VNAV overlay, což ale pokud vím dosud žádný z Airbus addonů do FSky pořádně (grr, ani přibližně ) neumí. Takže jsme odkázáni spíš na MDA a MAPt, řekl bych... (což je na druhou stranu pro nováčka spíš výhoda, jelikož to jsou údaje, které přímo najde v mapě).
Jó, a FPA je mód F/D, nikoliv A/P, pokud si ještě dobře pamatuju...
PB |
| |
|
| | | | | VOR/DME app 24. 11. 2012 / 17:26 | |
| | Nemám pocit, že bych něco pomotal, nebo spíš nechápu pořádně, co tím myslíš. Ty procedury jsou popsaný v chartu takhle. MAPt je tam, kde bys měl mýt výšku DA (nebo DH).
FPA není mod FD, ale AP pokud si já dobře pamatuju s instruktážních videí. |
| |
|
| | | | | | VOR/DME app 24. 11. 2012 / 17:41 | |
| | Jó, FPA, máš pravdu, já si to pletl s FPV na Boeingu, sorry
No právě že MAPt je bod, kde bys měl nejpozději zahájit postup nezdařilého přiblížení, ale pokud letiš "klasicky", tak s DA/DH (decision altitude/height) nemá zas tolik společného. Ono se to u VOR DME jmenuje MDA/MDH (minimum descent altitude/height) a funguje to tak, že klesáš klesáš, až se do této slavné MDA dostaneš a v ní potom rovně letíš dál, až do bodu MAPt a v něm se teprve rozhoduješ. Proto se to jmenuje tak jak se to jmenuje - je to jen nejnižší možnost kam můžeš vyklesat, ale vlastní rozhodnutí provádíš v závislosti na MAPt (obvykle daném třeba DME), nikoliv v závislosti na nějaké výšce. Ohledně výšky se rozhoduješ u přesných přiblížení - třeba nezjnámější ILS, kde letíš, klesáš, a v momentě kdy se dotkneš DA, tak se musíš ihned rozhodnout, žádné vodorovné letění a čekání na DMEčko.
Proto mi přijde špatně nastavovat nějakou DH u VOR DME přiblížení, jelikož tam jaksi DA/DH není, a situace, kdy mi letadlo řekne "minimums" při dosažení nějaké výšky mě donutí k tomu se rozhodnout k provedení GA daleko dříve, než doletím do vlastního bodu MAPt, kde se opravdu teprve rozhodnout musím...
To je to, co jsem myslel - snad už víš, co chci napsat, nějak mi to dneska nejde srozumitelně vysvětlit
PB |
| |
|
| | | | | | | VOR/DME app 24. 11. 2012 / 17:46 | |
| | Jo jasně, teď už to chápu. No samozřejmě máš pravdu. DH jsem myslel MDH(A). Tedy tuhle výšku nastavíš na AP |
| |
|
| | | | | | | | VOR/DME app 24. 11. 2012 / 17:50 | |
| | Jo, jasné, jen abychom Dejva nezamotali
PB |
| |
|
| | | | | | | | | VOR/DME app 24. 11. 2012 / 17:57 | |
| | Jo, jasně Omlouvám se za pomotaný popis a díky za opravu |
| |
|
| | | | | | | | VOR/DME app 24. 11. 2012 / 21:41 | |
| | V současnosti se v Jeppesenových mapách klasická MDA(H) u nepřesných přiblížení prakticky nevyskytuje, téměř všude už byla nahrazena DA (nevím jak jsou na tom třeba LIDO mapky, ale předpokládám, že úplně stejně). A pokud je přiblížení publikovanáho s MDA, provozovatel si stejně může stanovit postup, kdy se přidá něco málo k MDA (např. +50 ft apod.), což se následně použije jako DA.
Důležité ale je si uvědomit, že kromě CAT II/III přiblížení se minima vždycky určují z barometrického výškoměru. Jakákoliv hodnota výšky nad terénem, height, MDH i DH, má jen referenční funkci. Proto se do FMGC i třeba pro ILS CAT I nastavují minima do chlívečků MDA a ne DH, alespoň tedy co jsem na kokpitových videích Airbusů viděl. EGPWS pak hlásí podle klasického výškoměru, a ne podle radiovýškoměru.
Výše popsaný "dive-drive" způsob letu v MDA do MAPt je spíš IFR teorie, která se v praxi nelétá. |
| |
|
| | | | | | | | | VOR/DME app 24. 11. 2012 / 22:21 | |
| | Já jsem na tě myslel, když jsem to psal, proto jsem někde nahoře utrousil i zmínku o RNAV overlay. Problém je ale v tom, že žádný ze současných Airbus addonů to pořádně neumí, takže tam často jiná možnost než "po staru" není... (netestoval jsem teda Airsimmera, mluvím za PSS, Wilco a Aerosoft)...
PB |
| |
|
| | | VOR/DME app 24. 11. 2012 / 13:52 | |
| | Ahoj, nebo klikni hned tady pod úvod na ČLÁNKY, tam máš také návod na VOR/DME. |
| |
|
|