Ahoj, trochu opožděně a asi zklamu Radimmma - málo odstavců, ne moc dlouhý a bez sumafimfárumu! (prohibiceeee voe).
ACARS je moc šikovná věcička, hlavně pokud běží skrze satelitní kanál. Možnost snadno stahovat letové plány, dělat v nich změny za letu, aktualizovat výškový vítr, žádat si aktuální počasí na trati i o letištích a hlavně interakce s aerolinkou (závady, online monitoring, provozní informace) jsou leckdy k nezaplacení a hodně velká úspora času na všech stranách. A pokud je to dobře propojené s letadlem (skrze systémový monitoring a MCDU), hodně to zpříjemňuje a zjednodušuje denodenní provoz.
Běžné ani standardní vybavení to ale rozhodně není - u většiny letadel s výjimkou těch nejmodernějších je to "volitelná výbava" a krom toho každý provozovatel si musí platit s tím související komunikační kanál, což v případě satelitu není zrovna žádná láce.
Výsledkem je, že to v mnoha letadlech neuvidíš. Dá se říct, že čím větší aerolinka a čím větší letadla (longhaul widebody), tím větší pravděpodobnost, že u nich ACARS najdeš. V kompikovanějším provozu s velkým množstvím letadel ve flotile a při dálkových letech je to velmi užitečný doplněk, až přímo nezbytnost, pro shorthaul nad Evropou zase naopak téměř zbytečnost. My máme v managementu škudlily, takže nemáme ani ACARS ani SATCOM a někdy by se to sakra hodilo.
Jinak tohle je záležitost spíš komunikace letadlo-aerolinka nebo letadlo-poskytovatelé informací (např. počasí), případně letadlo-rádioví operátoři nad územím, kde není pokrytí radarem (třeba Atlantik).
Pro komunikaci letadlo-ATC je vhodnější a modernější CPDLC (což je to co si plete Kachna ) a to je právě záležitost, která bude za pár let v Evropě a za trochu víc pár let znamenat dost zajímavou a důležitou revoluci v letecké dopravě. A já osobně soukromě doufám, že nejenom tam. Speciálně pro onen nový detailní "TCAS". |
|