Tak mame za sebou dalsi z akcich poradanou CZ divizi IVAO a dovolte mi abych ucinil maly debriefing:
Pohybu v CTR Turany:
Celkem: 52
Priletu: 19 ( z toho 3 SVFR )
Odletu: 23 ( z toho 7 SVFR )
Vrtulniky CVARS: 10
Jsou to uctyhodna cisla a temer po celou dobu vecera stalo na brnenskem apronu 3-5 letadel v ruznych fazich pripravy pred odletem ci po priletu a dalsi 2-4 letadla se pohybovala v TMA nad letistem.
Nebyl bych to ovsem ja, kdybych na jinak velmi prijemne stravenem veceru nenasel nejake mouchy a rovou i duvod apelovet na piloty. Dovoluji si tedy zverejnit nejcastejsi chyby pilotu, ktere kazily dojem jinak velmi zdarileho flyinu.
a) Nastaveni tlaku na vyskomeru. Hlavne pri odletu piloti zapominali nastavovat vyskomer pri pruletu transition altitude na standardni tlak a je nutne si uvedomit, ze v takto nabitem veceru ridici casto separuje na 1000ft vertikalniho rozestupu a kazdych 100ft pri spatne nastavenem vyskomeru je znat
b) Rychlosti. Plati urcita rychlostni omezeni a mezi nimi je naprikled ze pod FL100 ci v TMA neni bez povoleni ridiciho mozne letet vice jak 250 uzlu, na IAF 210 uzlu + aplikovat rychlostni omezeni popsana na jednotlivych tratich. Pokud vas ridici ridi rychlostmi, tak toto rizeni respektovat.
c) Instrukce. Instukce je nejen nutne readbackovat, ale take jim rozumet a dokonce, a to je asi nejdulezitejsi, je provadet. A jeste k tomu spravne. Pokud neco nemumim/nerozumim, radsi se dvakrat zeptam nez delat neco spatne.
d) Navigace a procedury. Ted mozna slapnu nekolika lidem na kuri oko, ale neni mozne letat online a obzvlaste pak na velke slety bez znalosti tak zakladnich veci jakymi je navigace pomoci VOR/NDB, po tratich a dale znalost zakladnich pristrojovych priblizeni. Nechci vzadnem pripade odradit od letani pripadne novacky, ale chtel bych je pozadat o dve veci:
i) Nez se poprve pripojite, zkuste mit alespon zakladni poneti o vyse zminovanem, nebojte se offline treninku
ii) Velky flyin s hustym provozem neni nejlepsi napad na prvni pripojeni se na sit, pokud se pro sva prvni pripojeni vyberete nejaky mene narocny den, nejen ze nasim ridicim zpusobite o mnoho mensi potize, ale budou na vas mit cas a pripadne nejasnosti vam radi vysvetli. Ve chvili kdy budete mit odletano par hodin v klidnem provozu s asistenci zkusenejsiho ridicoho/pilota, a ziskate prislusne zkusenosti, uvidite ze pro vas i vase okoli bude takto naplneny flyin mnohem vetsi radosti.
K poslednimu vyse jmenovanemu jsem chtel rict jeste jednu vec - v nedeli 20.2.2005 v podvecernich az vecernich hodinach ( zacatek pravdepodobne 2000 LOC ) vam bude nekolik clenu CZ staffu k dispozici na hromadne treninkove session. Jeji naplni budou zaklady komunikace a radionavigace pri IFR pro piloty. Pokud citite ze nekdy nerozumite tomu co po vas chce ATC, nevite jak neco zaletnout, a nebo treba tohle vsechno vite a jen si chcete byt jisti ze to delate opravdu spravne, prihlaste se v nedeli ve 2000 LOC na stojanku na LKPR na apronu jih, s rozumnym malym letadlem ( doporucuji default BE58 ), tuzkou v ruce a chuti se ucit.
Filip Dvorak
IVAO CZ-TC
|
|