Jen na okraj, dneska pravděpodobně již nikdo neví, jak toto pojmenování Comafra vlastně vzniklo....
Jak napsal Kachna, letová data (a je jich několik stovek) se zapisují paralelně jak do "černé skříňky", tak do druhého zapisovače na spešl kazetu. Ta se po přistání obratem přehraje a vyhodnotí ještě než se letadlo znovu vydá na cestu. Sleduje se několik úrovní, jak po stránce letového režimu, tak se také hlídají parametry z hlediska údržby. V praxi to znamená, že když třeba s mašinou sedneš trochu tvrdě, obratem se při vyhodnocení objeví hláška, že je nutné zkontrolovat ty a ty části. Vyhneš se pak ryziku, že ti odletí mašina s nějakým poškozením a potenciálními problémy někde na cestě.
Pokud byla zmínka o hlídání pilotů, tak to skutečně není až tak úplně pravda. Celý let je možno prohlídnout zpětně v časové ose, vidíš tam všechny potřebné parametry, zda byly dodrženy spočítané rychlosti, také například zda jsi klapky použil v předepsaných rychlostech a podobně.
Pokud si pamatuji, tak CSA má tímto způsobem kontrolované všechny mašiny.
Jinak ve světě je těmito systémy od různých výrobců monitorována jen část letadel, ale to je už problém aerolinek, jak se k tomu postaví...
Dalo by se povídat dlouho, ale myslím že pro základní seznámení to stačí. |
|