Můj idealistický názor je takový, že jakýkoliv druh mezinárodní dopravy, který probíhá za hranice nějakého státu v rámci tzv. high seas by měl být osvobozený od jakýchkoliv lokálních daní (podotýkám i těch negativních v podobě různých subvencí). Jen díky tomu je zajištěná transparentnost a spravedlnost pro všechny země a v nich působící operátory vzájemně. Za high seas tak trochu považuju i vzdušný prostor, přestože to tak v reálu bohužel už hodně dlouho neplatí, ostatně i ke škodě nás všech. Obecně jde o to, že High seas doprava probíhá point-to-point způsobem a nevyužívá tak po celou dobu transportu lokální infrastrukturu vyžadující investice většinou se státní podporou (silnice, železnice, ... ). Souhlasím s placením poplatků za služby jejich poskytovatelům - což je využití dopravního uzlu (letiště, přístav, odpalovací rampa, ... ) a s ním spojených služeb (handling, přibližovací a letištní ATC, ... ), v omezené míře za služby spojené s transportem v rámci "high seas" (jako je např. přeletové ATC, dokud bude existovat). Tyto služby jsou zdaněné jako služby, stejně jako zisk daných provozovatelů.
Se skřípěním zubů bych byl ochoten akceptovat i jakousi globální daň za proletěný kilometr, pochopitelně spočtenou z reálných čísel s ohledem na spotřebu a emise na km vs přepravovaná hmotnost v kg. Ale to pouze v případě, že by platila pro všechny stejně a vytěžené prostředky by nešly do kapsy úředníkům, ale na mezinárodní programy, které se zabývají vývojem technologií, které do budoucna umožňují onu spotřebu a emise snižovat. A to nejen CO2, ale všechny ostatní plynné, částicové a hlukové. To je totiž jediný způsob, jak globálně získávat prostředky, které budou globálně využité pro nějaký udržitelný rozvoj. To co existuje teď je jenom snadná daň, použitá na ucpávání černých děr různého původu.
Ale jsem tak trochu idealista, v roce 1944 by mě třeba ještě někdo bral vážně |
|