| | Šéf Ryanairu - nedá se nelinkovat :D 13. 1. 2012 / 21:09 | |
| | Nejedná se o libovolné taxy, ale taxy palivové. A i když záleží na výkladu, podle mého je spalování paliva nerozlučně spjaté s jeho nákupem a tím pádem se jedná o daň, kterou se navyšuje cena paliva a tím pádem je podle Chicagské úmluvy (nejen té z roku 1944 ale i následných dodatků) nelegální. A právě proto, že by měla být vyžadována od všech společností co létají z/do EU je nelegální - protože ona Chicagská úmluva právě primárně řeší zdanění paliva na mezinárodních linkách. Nastává tak situace, kdy EU aerolinky (z důvodu závazného EU práva a od ICAO stále se vzdalujících EU-OPS) budou znevýhodněné vůči zahraničním operátorům litajícím do EU. Dvojnásobně, pokud se rozhodnou ignorovat EU nařízení, každopádně minimálně z 50%, pokud EU nějakou neuvěřitelnou berličkou donutí zahraniční operátory platit emisní daň aspoň za uplift provedený v EU na sektor zpět mimo EU. Nehledě na to, že ne-EU operátorům může být nějaká EU daň úplně ukradená. Taky taková drobnost - co emisní poplatky za přelety? Nad EU se spálíhymny paliva, které z EU nepochází, ani v ní nebylo nakoupeno....V rozporu s Chicagskou úmluvou už je mimochodem i to, že některé země zdaňují palivo pro své vlastní operátory na mezinárodních linkách...ale to je onen dlouhodobý problém laxního přístupu ICAO, jejich omezených pravomocí a agresivních nenežraných úředníků jednotlivých zemí (a speciálně EU) na straně druhé. A tak doufám, že plánovaný bojkot ne-EU dopravců s významným potenciálem tak trochu zamete s Bruselem/Štrasburkem.
Vzniká totiž významná nerovnováha a to je ten základní problém s Chicagskou úmluvou, která se tomu už od začátku snažila zamezit. Pominu taky onu drobnost, jakou entitou v rámci ICAO je vlastně třeba EU jako taková, že si úředníci dovolují takhle svévolně někomu v letectví něco globálně nařizovat.
Britská APD je kapitolou samou pro sebe a to je už letitý lokální boj mezi úředníky co umí jen utrácet a vymýšlet nesmyslné dopravní projekty a leteckým průmyslem, který se naopak snaží šetřit kde se dá (a např. takové emise snižovat i bez nějakých nesmyslných emisních poukázek). To že APD existuje, neznamená že je košer, nebo že není v rozporu s Chicagskou úmluvou... |
| |
|