To mi nějak nesedí.
Jdednak po rotaci (na 185 km/h, do té doby vše skoro normální) se nikdo v letadle nestěhuje, každej je přivázanej tam, kde sedí. Přesuny se odehrávají až pozdějc.
Druhak: rotace proběhla úspešně a volně - bez přetrimování - to podle mého hovoří proti špatně nastavenému CG jako příčině.
Třeťak: teprve po rotaci došlo k nepoměru mezi tahem motorů a dalšími potřebami vzletu.
Současně s tím se mi zdá zvláštní záznam z kabiny - a zde, prosím, někoho zkušenějšího, aby mi napověděl - rotaci uskutečnili zřejmě na nominálním nikoliv na vzletovém výkonu motorů. Je to normální? Teprve pak (později...) dal kapitán pokyn ke zvýšení tahu na "startovní" režim - dle mého soudu dost pozdě. Myslel jsem si, že se "startovní" dává hned na začátku, ještě dokud letadlo stojí a povolují se brzdy....
Z tohoto pohledu - FO (nováček) tahal čumák nahoru, éro ještě jelo po zadních, kapitán (kterému bylo nevolno?) ale stále určoval režimy, které borťák nastavoval - tedy "nominál" - FO se s tím rval a kdo ví, jestliskutečně neopřel nohy i o brzdy - ale (viz dostupné video z bezpečnostní kamery v ose dráhy) to éro jelo na zadních se strašně velkým úhlem náběhu (jaký je optimální úhel náběhu pro stoupání u Jak-42?) - myslím, že to je kombinace těchto dvou příčin (režim motoru a příliš velký úhel náběhu od rotace) nebo tří příčin (první dvě plus brzdy), které ve finále způsobily, že to éro nemohlo vzlítnout...
Je to samozřejmě spekulace, ale myslím, že špatné umístění CG v tom má jen malou roli, protože pokud by k jeho eliminaci postačovalo přestavění stabilizáítoru v obvyklých mezích (!), pak není důvod, proč by to mělozpomalit letadlo a nebo dokonce nezvlítnout (pokud bude tah motorůa úhel náběhu nosných ploch správný - rychlost přece měli dostatečnou - podle záznamů až 230/hod...)
Čekalo byse, že kapitán tyhle věci pozná, že jsou"jinak" a vzlet přeruší, ale "bylo mu nevolno"... borťák poslouchal, co mu kapitán říkal a FO tahal jak nejlíp mohl, tohle éro ještě moc neznal.Bojím se, že to celé je jen a jen lidský faktor...
|
|