Už jsem tu kdysi psal, že zvuk "stíhačky" má nejméně 4 hlavní složky, které se kombinují. Jsou to:
1) výfuky - "rachot" motoru, závislý na uspořádání, počtu válců, otáček v daním režimu
2) vrtule - zvuk závisí na počtu listů, ale hlavně na tvaru jejich konců. Zapomíná se na to, ale je to jeden z hlavních zvuků vrtulových letadel - například když slyšíme bručení dvoumotorového turbopropu z hladiny (4-6km výšky) - jsou to výlučně jen vrtule, co na zemi slyšíme.
3) kompresor - zvuk slyšítelný hlavně z blízka
4) sání - velmi podceňovaný zvuk (jak je vidět z diskuse tady nahoře tak ne mezi lidem leteckým - zase jak známo, dragstery s otevřenými hrdly sání dělají rachot právě tím sáním, určitě to je významná složka.
A právě vnímání těchhle zvuků zejména při průletech spitfirů, mustangů, hurricanů atd.. je ten nejlepší koncert (to mi asi dáte za pravdu )
A teď: co z toho je to hvízdání - babo raď, vždycky jsem si myslel, že kompresor, protože některé trucky při závodech hvízdají podobně. ALE když se vrátila jedna naše známá cessna 182 z revize vrtule - po "zaostření" kolmo useknutých konců vrtule (to je samozřejmě origo úprava a tahle c182 žádný kompresor nemá) - hvízdá za letu skoro úplně stejně !!!
Je taky dobré zmínit, že pokud má letadlo stejný motorový agregát, bude mít podobný zvuk, jako jiné letadlo se stejným agregátem. Proto taky Mustangy mají velmi podobný zvuk spitům - a némlich to samé naposled v Pardubkách předváděný Buchón - všechno je to Merlin či Merlin-Packard. Liší se jen ty vrtule (a to ještě ne zas tak moc... tady je asi větší rozdíl, mezi spitem a mustangem, než spitem a buchónem)
Co mne ale velice překvapilo, byl zvuk originálního mezka - stodevítky s origo Daimlerem - byl skoro stejný, jako zvuk spita !!! I s tím hvízdáním!
Takže - není to asi snadné určit, co to vlastně hvízdá- přesněji - z čeho všeho se to hvízdání vlastně skládá...
Béke, burárum! |
|