1) U nás naprosto nekompromisně. Tohle není jenom předpis a zdravý rozum, tohle je otázka života a smrti. U jakýchkoliv normálních aerolinek to předpokládám funguje stejně. Nepochybuju ovšem o tom, že to neplatí pro celý svět.
Pokud jde o hmotnosti, existují obecné hodnoty, které se používají u větších letadel, a v rámci průměrné statistiky to +/- vychází. Např. pro naše charter lety je dospělý brán jako 76kg (stejné pro muže a ženy a včetně příručního zavazadla), dítě jako 35kg a bagáž do holdu jako 13kg. Bez ohledu na skutečné aktuálně změřené hodnoty hodnoty např. na checkinu. Není to na současnou dobu dokonalý systém, ale má svoje povolené odchylky a bezpečnostní předimenzování a ona zas tak moc ta tuna sem tam u velkých letadel roli nehraje (myšleno ta skutečná skrytá v systému, papírově to pochopitelně musí sedět na kila).
To je ale jeden vstupní parametr - hmotnost. Z nepřesných průměrů se stane přesné číslo - vzletová hmotnost. Zbytek, který se dosadí do výpočtů jsou exaktní hodnoty - aktuální počasí z ATISu, parametry dráhy od provozovatele letiště včetně aktuálních NOTAMů (třeba omezená délka nebo nějaký jeřáb v ochranné zóně), výkonnostní charakteristiky daného letadla a profil okolního terénu pro různé engine out procedury. Vše má samozřejmě svoje poměrně velké bezpečnostní tolerance.
Pokud jde o to nechávání koupáků - pokud to nevychází, tak to nevychází. Když je potřeba, vyloží se část bagáže a pošle se dalším letem, nebo s jinou společností. A pokud třeba blbě fouká, tak se prostě čeká, až začne foukat dobře. Tady prostě bez výjimky platí raději pozdě, než nikdy. Nekompromisně. Přístup "však ono to nějak dopadne" nemá v lítání co dělat. Přesto ale jak je občas vidět nemají podobný přístup všichni letci a jejich společnosti, což je smutná realita některých částí světa. Každý, kdo se pak rozhodne s takovou aerolinkou letět pak pochopitelně podstupuje riziko, které já osobně akceptovat nehodlám Na svůj jedinej let s drobně nejistou společností a letadlem (Aerosur na B737-200) jsem se pro jistotu nakybloval do kokpitu, abych si na to osobně dohlídnul
2) Jo, setkal. A není to nic moc. Ani ne tak, že by nestačil výkon pro normální vzlet. To stačil bez problému s velkou rezervou a taky pořád existovala možnost narvat tam plnej knedlík (vzlet byl s omezením výkonu, jako vpodstatě každej). Spíš mě třeba zarazil pohled ven na místo na dráze, kde letadlo dosáhlo V1...A nebylo to ani nějakou chybou. Spíš jde o to, že díky tomu, jak se běžně plánují vzlety (balanced field, improved climb, ... ) se používají běžně dlouhé dráhy téměř beze zbytku a opticky to občas příliš komfortně nevypadá, přesto, že na papíře (v počítači) to sedí. Vím jak vypadá V1 cut i jak dobře to brzdí na RTO. Ale prostě to pocitově občas nevypadá hezky, přesto, že je to bezpečné. |
|