POZOR - moc dlouhý
S velkým zájmem, a přiznám se i s notnou dávkou ironického pousmání, jsem si přečetl další snůšku nesmyslů publikovaných na pseudonovinářském serveru Aeronoviny.cz pod titulkem
- BA Future Pilot Programme (FPP) Velký humbuk kolem nezajímavé nabídky -
http://aeronoviny.cz/2011/08/11/ba-future-pilot-programme-fpp-velky-humbuk-kolem-nezajimave-nabidky/
Už jsme si tak nějak zvykli na neustálý příliv lží, pomluv, udání, polopravd a záměrně manipulačních nesmyslů, kterými nás pravidelně zaplavuje samozvaný "novinář" a polointeligentní "odborník na letectví" Pavel Mácha. Jeho poslední příspěvek na výše uvedené téma je, jak je již zvykem, zcela mimo realitu a záměrně konfrontační, ovšem bez jakékoliv reálné argumentační náplně.
Důvod proč má uvedený článek nulovou hodnotu je jednoduchý. Pavel Mácha totiž nikdy:
- Nevystudoval žádnou leteckou školu
- Nikdy nebyl přijat do žádného podobného programu
- Nikdy nestudoval na Oxford Aviation Academy (pozn. zakoupení modulu teorie a složení JAA ATPL zkoušek s pochybným výsledkem není studiem na OAA, jedná se pouze o mizivé procento objemu skutečného studia, bez podrobného hodnocení průběhu, navíc bez nutnosti projít poměrně náročným přijímacím řízením)
- Nikdy nebyl a velmi pravděpodobně nikdy ani nebude pilotem dopravního letadla u žádného významného leteckého dopravce
- Nemá žádné relevantní, ověřené a skutečně validní informace o tom, jak fungují tyto kadetské programy, provoz uvedené aerolinky (ostatně zjevně žádné aerolinky), ani jak vypadá povolání dopravního pilota z pohledu zaměstnance.
- Nemá ani ve svém pokročilém věku za sebou žádný významný karierní krok v oboru, o kterém tak velmi "zasvěceně" informuje
- Disponuje pouze neověřitelnými a z podstatné části smyšlenými leteckými zkušenostmi
- Doposud nechápe, že povolání dopravního pilota není pouze o manuální zručnosti nutné pro pilotáž letadla a nerozumí slovnímu spojení "vícečlenná posádka"
- Soudě dle mnoha příspěvků vyžadujících znalost anglického jazyka, vládne pouze jeho velmi omezenou variantou, které mu zjevně znemožňuje plně pochopit daný text
Abych uvedl diskutované záležitosti onoho článku na pravou míru, rád bych se zaobíral jednotlivými body postupně s příslušnou citací na úvod každého odstavce:
- "Normální člověk se k takové habaďůře neupíše, to i Kájínek na Mírově odsouzený na doživotí, má větší svobodu než otrok, jakým se stanete po podepsání kontraktu s evropskými big boys OAA, CTC a Jerez"-
Uvedený kontrakt není pochopitelně na doživotí a případný zájemce se zcela logicky nestává otrokem. Vstupuje do zcela korektního smluvního vztahu, díky kterému získá letecké vzdělání a zaměstnání u jednoho z největších a nejprestižnějších světových leteckých dopravců. Opakuji vzdělání A zaměstnání, nikoliv licenci a kopanec do zadku. Za dané vzdělání má možnost zaplatit několika způsoby, které mají ale společnou jednu velmi významnou maličkost - drtivou většinu zaplacených prostředků získá postupem času zpět. V této době, je tento reálný sponzoring naprosto výjimečnou nabídkou.
- " otázka samozřejmě zní, proč BA nevezme piloty, jichž je na ulici desítky tisíc, ready to go fly zítra. Odpověď je jednoduchá – na nich už se vydělalo."-
BA pochopitelně plánuje přijmout i piloty, kterých je na ulici desítky tisíc. Tedy na ulici - v dnešní době schopných pilotů na ulici příliš nenajdete, pochopitelně jsou natolik schopní a soběstační, že na ulici nejsou. BA plánuje v příštích 5 letech přijmout cca 800 nových pilotů. Z mnoha různých kariérních směrů - bývalé vojenské piloty, zkušené piloty z jiných aerolinek, piloty s příslušnými licencemi a zkušenostmi odjinud, apod. Pilotů z uvedeného kadetského programu je jen menšina. Proč to tak je? BA jako každá rozumná letecká společnost s velkou tradicí dělá vše pro to, aby získala kvalitní základnu schopných a loajálních zaměstnanců. Právě správných mixem pilotů s různým zázemím a historií lze tak dosáhnout té správné rovnováhy - která se projeví v konečném důsledku jak v prvé řadě na bezpečnosti provozu, tak také na jeho efektivnosti a v neposlední řadě morálce uvnitř společnosti. Kadeti z podobných programů jako je tento nový mají v onom mixu nezastupitelné místo - jedná se totiž o piloty, o kterých má aerolinka od jejich prvotních krůčků naprosto detailní informace, kteří prošli přísným výběrem a náročným studiem a které je možné už od prvních leteckých zkušeností směřovat k návykům dopravního pilota, které z něj dělají profesionála, kterého společnost vyžaduje. Profesionála, který neumí "jen" pilotovat dopravní letadlo, profesionála pro něhož je prioritou bezpečnost a zodpovědnost, profesionála, který je týmovým hráčem...
Ano, kadeti jsou pro aerolinku pochopitelně zajímaví z finančního hlediska - z jednoho prostého důvodu a tím je nižší nástupní plat. Aerolinka pochopitelně není žádná charita, ale zisk generující společnost. Ostatně Pavle Mácho - aerokluby mají dělat vše pro to, aby byly finančně soběstačné, ale u aerolinek najednou není generování zisku košer? Nevýhoda? Ano, ale nástupní plat je nástupní plat a je to realita každého zaměstnání - která se postupem času stírá.
Ano, aerolinka má zájem o loajální zaměstnance - POCHOPITELNĚ, stejně jako každá zavedená společnost, která má zájem o úspěch Mít ve své workforce noname freelancery je výsadou pouze leteckých společností třetího světa...být pilotem u aerolinky není totiž jen "být číslem na seznamu HR managera". Investice, kterou do pilota každá rozumná aerolinka vkládá (personální, finanční, informační a kulturní) je totiž zcela zásadní devizou, která se nedá koupit na freelance trhu s hruškama, když je zrovna potřeba...
- "British Airways nebude tato sranda stát ani zlomenou penny. Veškeré riziko a to do puntíku nese na bedrech kadet."-
Pochopitelně další nesmysly dané absolutní neznalostí Pavla Máchy těchto programů, ani onoho OAA, které "studoval". Uvedená částka je podle varianty financování buď placena přímo BA, nebo kadetovi v průběhu let vrácena. Stejně tak riziko do puntíku nenese na bedrech kadet - např. OAA poskytuje v rámci financování tzv. SkillsPlus Guarantee - což je záruka vrácení peněz pro případ problémů se studiem a platí vpodstatě až do vyčerpání prostředků v samém závěru výcviku - Instrument Rating praktických zkoušek.
"za plat na hranici minimální povolené mzdy!"
Je opět naprostý nesmysl. Nabízené mzdové podmínky jsou pochopitelně velmi nadprůměrné a s minimální mzdou nemají vůbec nic společného. Krom toho zahrnují další benefity jako je např. opravdu velmi nadstandardní životní pojištění, extra zdravotní pojištění pro zaměstnance i jeho rodinu, penzijní program, zaměstnanecké letenky (ty u BA patří mezi opravdovou elitu), pojištění proti ztrátě licence nebo medicalu, atd.
Odbory
Toto je téma, jehož pravý význam Pavlu Máchovi uniká zcela zásadně. Zcela logicky...ve svém freelance pilotním světě si o nějakých výhodách a zajištění může nechat jen zdát...
V prvé řadě - přijetím do aerolinky nikomu nevzniká povinnost vstoupit do jakékoliv odborové organizace. Členství je naprosto dobrovolné a i přes to, že se dotyčný rozhodne nebýt členem (já osobně nejsem např od samého počátku dodnes), stále má možnost benefitovat z práce odborů v rámci aerolinky díky jednání tzv. Company Council s manažery společnosti. Ony odbory jako např. místní BALPA opravdu nejsou ROH Od té doby uplynulo opravdu velmi mnoho vody...
- Zastupují zaměstnance při jednáních s managementem společnosti ve mzdových záležitostech a tzv. scheduling agreementu (kdy, kde, jak a za jakých podmínek bude vytvářen tzv. roster - rozpis služeb - maxima hodin, návaznosti, množství volna, rozložení typů letů, apod.). Jednání několika tisíců zaměstnanců individuálně není totiž dost dobře technicky realizovatelné a navíc dohodnuté podmínky bývají zřídka výhodnější, než když o nich jedná odborová organizace s příslušným zázemím, dlouhodobými zkušenostmi a respektovaným postavením.
- Poskytují pilotům právní ochranu v případě jakéhokoliv problému - aerolinkové létání vytváří při sebelepší snaze a zodpovědnosti prostor pro bezpečností incidenty, které je díky odborům možné řešit s příslušným zázemím, jejich prostřednictvím, s příslušnou ochranou a informační podporou. V oblasti tzv. Safety Culture je ostatně BALPA světovým leaderem a také mimo jiné díky ní je bezpečnost letecké dopravy v UK na takové úrovni jako dnes.
- Zajišťují výměnu informací v oblasti bezpečnosti, technologií, nových postupů a běžného provozu mezi všemi aerolinkami vzájemně...
Odbory jako BALPA nejsou žádná militantní organizace, která svoje členy seskupuje do bezhlavých těles, jejichž prostřednictvím hlásají do světa post-socialistické postoje. Každý v BALPA má možnost podílet se na její činnosti, publikovat, hlasovat, rozhodovat a hlavně být součástí dění v pozadí velkých aerolinek.
Dovolil bych si na závěr malé zamyšlení nad Máchovou větou
"Pokud opravdu chcete létat a zároveň žít normální život, existuje mnoho jiných cest jak toho dosáhnout."
Nevím jaké má pan "novinář" představy o normálním životě, ale já (stejně jako všichni moji kolegové) si opravdu nemám na co stěžovat Svoboda, přebytek volna, zajímavá práce, která mě po všech ohledech naplňuje, velmi nadstadardní ohodnocení, zázemí, grandiozní zabezpečení pro případy různých problémů (zdravotní stav, ztráta licence, úmrtí v zaměstnání, penze, ...), možnost cestovat, pracovat dočasně u jiných společností nebo na jiných místech na světě, organizovat si služby podle chuti a potřeby, dostatek volnosti pro rozhodování a důraz na osobní zodpovědnost, propracovaná safety kultura...
A k těm jiným cestám, jak toho dosáhnout?
(pozn. na úvod - vhazuji rukavici do ringu a žádám pana Máchu o nastínění jeho cesty. Podotýkám, že jeho "Cesta leteckého profesionála" není onou cestou, kterou bych akceptoval jako srovnání)
Toto je nabídka, která s přiměřenou mírou rizika znamená získání nejen leteckého vzdělání a licencí, ale HLAVNĚ zaměstnání. Pokud někomu pořád nedochází onen zásadní rozdíl, přečtěte si prosím předchozí větu ještě jednou...Zaměstnání, v jehož průběhu získá člověk zkušenosti a velmi významný zářez do personálního CV u jedné z největších a nejprestižnějších světových aerolinek - British Airways. I kdyby se dotyčný zájemce rozhodl po oněch 7 letech opravdu odejít jinam, celý svět mu leží u nohou.
Zamyslete se a zkuste si udělat malé srovnání:
- Chcete být pilotem, který má za sebou náročné talentové a schopnostní zkoušky a pohovory, zázemí prestižní letecké školy, podrobné posudky a hodnocení o svých schopnostech z průběhu studia a výkonu zaměstnání, kontrakt u British Airways, 5000 hodin za opaskem a zkušenosti s létáním na velkých moderních proudových dopravních letadlech v multipilot posádce (magické zaklínadlo otevírající velmi mnoho dvěří)?
- Nebo chcete být pilotem, který má ATPL licenci a plnou hubu keců kde všude byl a co všechno zažil?
Nechám pochopitelně na každém z vás, ať si udělá na danou záležitost svůj názor. Nabídka BA mi přijde v současné době naprosto zásadní a jedná se o příležitost, která se opravdu neodmítá. Není to samozřejmě nabídka jediná, ani jediná cesta jak dosáhnout cíle. Nikomu nic nevnucuju, každý je svého štěstí strůjcem a klidně jděte jakoukoliv jinou cestou, to je věc každého individuálně Všechny zájemce budu ale velmi rád informovat o všem konkrétním co je zajímá, ať už o tomto programu, nebo o dopravním létání obecně, životě v aerolinkách, apod. Pokud ovšem raději chcete jít cestou nabízenou Pavlem Máchou (tzn. =žádnou), rozhodně vám bránit nebudu Narozdíl od uvedeného pána se snažím všem zájemcům pomoci dosáhnout svého vysněného cíle... |
|