FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 27. 9. 2024, svátek má Jonáš Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Kvíz na víkend - letecký artefakt Jeden příspěvek | Celý strom
Letecký artefakt - anketa   28. 3. 2011 / 02:43
kuma   
Slíbené pokračování:

- než mi došla baterka, zapomněl jsem ještě jednu charakteristiku, kterou je mi DR2 bližší, než jiné systémy. Je totiž principiálně v kilometrech. Jístě, je zde ryska na SM (seemeilen) - kterou když použju, můžu kalkulovat námořní míle a uzly. Ale původně jsou stupnnice optimalizovány na kilometry, stejně jako E6-B je optimalizována na knoty a námořní a statutární míle. Přes všechno letecké snažení je pro mne z LKCE na LKHK 105 km, na LKKO 91 km a na LKKV 132 km. Pokud počítám jako rychlost uzly, musím si to přepočítávat, co naplat.

- historie navigačních pomůcek v pováloečném Německu má zajímavou historii. Podniky vyrá bějící sextanty, kompasy, logaritmická pravítka a vůbec přesnou mechaniku se z valné většiny navcházela v západním sektoru (Hamburg, Bremen...) a týkalo se to také hlavních výrobců v tomto oboru, firmy C.Plath (s více než stoletou tradicí a nepochybně v té době představující absolutní světovou špičku ve výrobě sextantů - originály jsou dodnes použitelné a i po půlstoletém používání vykazují menší nepřesnosti, než dnešní novovýroba). Totéž platilo i pro firmu Dienert und Pappe, vyrábějící logaritmická pravítka (kalkulačky té doby) a také letecké komputory DR2, DR3. Ostaní výrobci (W. Ludolph atd.) vyráběli mnohem menší objemy a s koncem války se ztratili zcela.

- je zajímavé, že přestože se firma C.Plath nacházela v britském sektoru, byla zabrána američany. Už mezi válkami existovali dodavatelé, kteří byli výlučnými zástupci firmy C.Plath Hamburg - nejprve v Brémách a pak i v USA (Cassens et Plath a Weems et Plath), kteří pouze prodávali originální navigační pomůcky a zajišťovali servis. Jen několik málo roků po válce, ještě ve 40. letech, američané výrobu v původních závodech zastavili a strojní zařízení (především přesné tzv. dělicí přístroje, umžňující přesné rytí stupnic a přesné frézování zbů do limbů sextantů) rozebrali a odvezli do USA (zčásti rozprodali do světa). Tím výroba sextantů v Hamburku definitivně skončila. Firma Cassens et Plath vyráběla sextanty velmi příbuzné typům C.Plath v Brémách, firma Weems et Plath je prodávala v USA, sextanty identické s původními vzory C.Plath začali vyrábět Japonci a pak i Číňani. Nedá se vyloučit, že podobný osud tak trochu postihl i firmu Dienert un Pappe, která se po válce transformovala do firmy Aristo. Nevím jak dlouho trvala nucená správa, ale vliv to asi mělo.

- historie výroby DR2 je zajímavá. V roce 1944 začali Němci vyrábět vylepšenou verzi DR3 (DR3 už dělali dřív, ale byl skoro stejný jako DR2). Vylepšený DR3 mel na zadní straně "držáku" úplně "nový" systém pro výpočet úhlu snosu - se sítí snosových čar a rychlostních kružnic - asi tak, jak to pak taky používali Rusové (u těch myslím, že to od Němců prostě opsali). Hned následující model - zadní strana "držáku" na DR3 (chytrý udělátor, aby jej bylo možno pohodleně používat jen jednou rukou).Přední strana (ať černobílá -pro použití ve dne - nebo žlutofosforeskující - pro použití v noci - si zachovala zcela stejný sytsém, jako DR2.

Zcela na konci války se objevil nový model, DR4. Přední strana má stejný systém času a rychlostí, rozsahy rychlostí už ale jsou přes hodnoty Machova čísla a jsou přidány stupnice pro korekci komprese vzduchu a teplot při vysokých rychlostech, zjevně už připravené pro používání v tryskových letadlech (!!). Zato větrná stupnice na zadní straně je zcela nová - a jistě ne nepodobná systému amerických EB-6 (!)

V té době přebírá výrobu nově vzniklá firma Aristo, na prvních modelech je ještě "Dienert u.Pappe", pak už ne.

První modely ještě nezapřou své dědečky DR2/4 - už ale jsou poangličtěné - Aviat 515. Pozdější modely Arista jsou již zcela pusté kopie EB-6 - Aristo Aviat 618 z 60. let. Tím dle mého skončila definitivně éra německých "dreieckrechnerů" - a nemůžu se zbavit dojmu, že přes vývoj těchto pomůcek na konci války byly utlumeny a zlikvidovány v souvislosti s výsledkem druhé světové války. na rozdíl od jiných důsledků mi zrovna tohle přijde škoda.

Pro ilustraci (obrázky Ronald van Riet a e-bay):

1. DR3 1944 větrná síť
2. DR3 1944 větrná síť - jiný model v "držáku"
3. DR4 1945 přední strana
4. DR4 1945 strana větrné růžice
5. Aristo Aviat 615 (ještě Dienert u. Pappe)
6. Aristo Aviat 618
7. Aristo Aviat 618 strana větrné sítě
39836 B / 488 x 500 / DR3.jpg
17513 B / 442 x 500 / DR3 bracket rear.jpg
24370 B / 456 x 458 / DR4 front.jpg
24611 B / 600 x 376 / DR4 rear.jpg
43021 B / 409 x 414 / aristo-aviat 615.jpg
35199 B / 600 x 332 / aristo-618.jpg
36955 B / 577 x 325 / aristo-618-back.jpg
 
Kvíz na víkend - letecký artefakt - kuma Zobrazit celý strom24. 03. 11 v 21:38
Kvíz na víkend - letecký artefakt - Lejzy Zobrazit celý strom24. 03. 11 v 21:43
Kvíz na víkend - letecký artefakt - mano Zobrazit celý strom24. 03. 11 v 21:48
Kvíz na víkend - letecký artefakt - Lejzy Zobrazit celý strom24. 03. 11 v 21:49
Kvíz na víkend - letecký artefakt - kuma Zobrazit celý strom24. 03. 11 v 21:51
Kvíz na víkend - letecký artefakt - mano Zobrazit celý strom24. 03. 11 v 21:52
Kvíz na víkend - letecký artefakt - Milan Smid Zobrazit celý strom24. 03. 11 v 22:10
Kvíz na víkend - letecký artefakt - mano Zobrazit celý strom24. 03. 11 v 22:12
Letecký artefakt - anketa - kuma Zobrazit celý strom25. 03. 11 v 01:49
Letecký artefakt - anketa - tonde Zobrazit celý strom25. 03. 11 v 06:49
Letecký artefakt - anketa - kuma Zobrazit celý strom25. 03. 11 v 08:12
Letecký artefakt - anketa - tonde Zobrazit celý strom25. 03. 11 v 08:53
Letecký artefakt - anketa - Vita Zenisek Zobrazit celý strom25. 03. 11 v 09:19
Letecký artefakt - anketa - Lowmick Zobrazit celý strom25. 03. 11 v 10:10
Letecký artefakt - anketa - kuma Zobrazit celý strom25. 03. 11 v 10:26
Letecký artefakt - anketa - Štěpán Obrovský Zobrazit celý strom25. 03. 11 v 11:06
Letecký artefakt - anketa - kuma Zobrazit celý strom25. 03. 11 v 15:09
Letecký artefakt - anketa - SONP Zobrazit celý strom25. 03. 11 v 09:58
Letecký artefakt - anketa - Tragédie v JRD Zobrazit celý strom25. 03. 11 v 10:41
Letecký artefakt - anketa - SONP Zobrazit celý strom25. 03. 11 v 10:58
Letecký artefakt - anketa - Tragédie v JRD Zobrazit celý strom25. 03. 11 v 11:03
Letecký artefakt - anketa - Tragédie v JRD Zobrazit celý strom25. 03. 11 v 11:05
Letecký artefakt - anketa - Komedie v JZD Zobrazit celý strom25. 03. 11 v 11:41
Letecký artefakt - anketa - FSPilot Zobrazit celý strom25. 03. 11 v 14:38
Letecký artefakt - anketa - Pete Zobrazit celý strom25. 03. 11 v 14:11
Letecký artefakt - anketa - kuma Zobrazit celý strom25. 03. 11 v 15:13
Letecký artefakt - anketa - Pete Zobrazit celý strom25. 03. 11 v 20:15
Letecký artefakt - porovnání navigačních pomůcek - kuma Zobrazit celý strom27. 03. 11 v 09:34
Letecký artefakt - anketa - kuma Zobrazit celý strom28. 03. 11 v 02:43
Letecký artefakt - anketa - Mato Zobrazit celý strom10. 06. 11 v 22:44
Gonzo
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ