Keď mám vyjadriť svoj názor, či je lepšie počítadlo DR2, alebo počítadlo E6-B, začnem takto:
Všeobecne sa pri navigačných počítadlách oceňuje prehľadnosť, presnosť, možnosť výpočtu niektorých prvkov jednou rukou.
Takže najprv počítadlo E6-B: Stupnica rýchlosti a vzdialenosti ako aj priľahlá stupnica času na prednej strane počítadla je bežná logaritmická stupnica, ktorá vyžaduje obvyklú pozornosť (rád čísel) z hľadiska výpočtu. Počítadlo je možné využívať aj na bežné výpočty ako obyčajné logaritmické počítadlo. Ostatné stupnice majú primeranú zrozumiteľnosť a čitateľnosť.
Zdá sa mi, že E6-B je počas výpočtu znosu na jeho zadnej strane názornejšie ako DR2, hoci tiež treba dodržiavať určitý postup. Možnosť omylov vo výpočtoch je preto asi menšia. Veľká nevýhoda je, že potrebujeme ďaľšiu pomôcku – tužku na vyznačenie bodu na otočnej priesvitnej ploche. Všetko je zrejmé na prvý pohľad. Pri zmene kurzu letu pri tom istom vetre stačí jednoduché nové nastavenie bez nutnosti prepočítavania.
Konštrukcia E6-B je rôznej kvality od papierových „študentských“ počítadiel cez najrôznejšie viac či menej podarené plastové vyhotovenia až po kovové počítadlá. Plastové a kovové počítadlá trpia na pridieranie, alebo naopak prílišné uvoľnenie kotúčov (napodiv, pri papierových modeloch sa tento problém nevyskytuje). Plastové počítadlá sa často deformujú či už vplyvom teploty, alebo pri neopatrnom zaobchádzaní. Počítadlá E6-B sú oproti DR2 rozmernejšie, konštrukčne zložitejšie, náchylné na poškodenie, alebo zlomenie (posuvná karta).
Počítadlo DR2: Pri nastavovaní a počítaní rýchlosti a vzdialenosti treba dávať pozor na správne nastavenie hodnoty, lebo logaritmická stupnica má v rozsahu 360° dve časti (10-100-1000). Preto sa v rozsahu 250 – 390 neskôr začal vyznačovať červený pruh, ktorý napovedal rozsah vtedy obvyklých rýchlostí. DR2 neposkytuje toľko možností pri prepočte rýchlostí a výšok vzhľadom na teplotu, ale to je dané aj dobou jeho vzniku a tým, že jeho vývoj po určitom čase už nepokračoval. Stupnica času je prehľadná, ale na rozdiel od E-6B sa nekryje so stupnicou rýchlosti, vzdialenosti a bežné násobenie a delenie nie je možné.
Pri výpočte znosu je DR2 názorný len spočiatku pri stanovení relatívneho smeru vetra (stupnice, silueta lietadla a veľká modrá šípka znázorňujúca vietor). Po prevrátení na opačnú stranu máme už len logaritmické počítadlo a musíme sa sústrediť na presný, rutinný postup výpočtu. Prípadná zmena kurzu letu si vyžaduje vždy opakovanie výpočtu. Výpočty znosu neyžadujú použitie tužky, hoci je zaujímavé, že v strednej časti prednej strany je matná plocha, ktorá umožňuje napísanie poznámky tužkou.
DR2 má presnú, pritom kompaktnú a robustnú konštrukciu, je oveľa odolnejšie voči poškodeniu (zvýšené okraje na obidvoch stranách). Nepodlieha opotrebovaniu, odpor otočných prvkov ostáva stály aj po desiatkach rokov používania. Stupnice sú presné a čitateľné.
Záver: Počítadlo E6-B má v porovnaní s DR2 nepomerne bohatšiu históriu, vyrába sa v mnohých obmenách dodnes. V zbierke mám pár veľmi zaujímavých kusov, ale najbližšie mi je počítadlo DR2, s ktorým som sa stretol kedysi dávno v aeroklube, naučil som sa s ním počítať a mám ho rád dodnes. Oceňujem jeho vysokú kvalitu, ktorá sa nemení ani po rokoch.
Porovnanie počítadiel je veľmi zaujímavá téma, nedávno som na internete našiel čosi podobné - porovnanie typu E6-B a Jeppesen CR, ktoré sú známe aj u nás. Pojednanie má názov „A Tale of Two Whiz Wheels: E6-B versus CR Wind Solutions” a nachádza sa tu:
http://www.stefanv.com/aviation/flight_computers.html
|
|