Hehehe, to je zrovna dotaz z toho, co se teďka znova učim
První co se udělá, je nastavení kódu 7600 na odpovídači. 7500 je únos a 7700 nouze (mnemotechnická pomůcka - nejdřív nás unesou, 7500, pak nám seberou rádio, 7600, a pak jsme v pr..li, 7700)
Letí-li se VFR, pokračuje se v letu za viditelnosti, přistane na nejbližším vhodném letišti a oznámí se to nejbližšímu stanovišti ATS
Letí-li se IFR, je to složitější. Hlavně proto, že sice existuje obecný postup podle ICAO Annexu 10, ale spousta zemí má svoje odlišné postupy uvedené v Jeppesenu. Některá letiště mají třeba i odlišné postupy pro go-around při ztrátě spojení. Hlavně anglání i irové.
Obecně platné postupy jsou
-udržovat 20minut poslední přidělenou rychlost a hladinu a potom upravit hladinu a rychlost podle FPL
-pokračovat podle FPL na určené radionavigační zařízení na cílovém letišti a tam v čase očekávaného zahájení přiblížení, či co nejblíže k němu, zahájit postup přiblížení a přistát. Tzn. přiletí-li se dříve, vyčkává se v holdingu
To jsou obecně platné postupy vycucané zkratkovitě z předpisu. V reálu by se posádka snažila navázat spojení se svojí firmou přes ACARS (to my nemáme), nebo přes krátké vlny (HF). Teďka je to docela průser, byly nedávno případy ztráty spojení (Air Europa), v současném klimatu strach z teroristů to téměř s jistotou znamená zvednutí hotovosti. Se všemi možnými následky Zejména někde na Blízkém Východě.
Před asi dvěma lety, když začínal lítat GermanWings, letěli jsme do Barcelony, souběžně s náma letěl i Germanwings 520, který se asi hodinu nehlásil. Všichni ho volali, dokonce i nám dali několikrát instrukci volat je na 121,5 (a tak A.J.Scandall poprvé vysílal na nouzovce. Pánové, kdo lítáte a prošli jste výcvikem k získání radiofoňáku a školil vás jistý žoviální pán ve středních letech na jednom pražském letišti., což je většina adeptů z devadesátých let, ZAPOMEŇTE na to, co vám říkal za bludy ohledně vysílání na 121,5, jako že vás chytne Cospas-Sarsat, najdou si vás přes středisko v Toulouse, budete platit pokutu ve zlatých francích apod. Tenhle jeho názor celé naší generaci trochu dost zkazil pohled na používání téhle frekvence! Člověk pak získal dojem, že jakékoliv jiné volání než "pomóc, za pět vteřin se zabiju" je skoro trestný čin! Jste-li v průseru, nebo jakémkoliv ohrožení, ztratili jste se a neznáte jinou frekvenci kde by vám pomohli, vysílejte na tom! Vždy na ní někdo poslouchá, kdo vám pomůže, od toho tu je! Nečekejte až na příchod absolutního průseru, to už je pozdě!) . Ale zpět ke Germanwings. Ozvali se až po té hodině, když jim samotným bylo divné, že s nima nikdo nemluví, a tak si naladili frekvenci Barcelona Radar a až jim se ohlásili. Jak to dopadlo a komu za to dali kouř, to nevím. A ani nechci |
|