Ad 1 a popíšu ti obecně malá letadla:
Hlavní zdroj elektriky je stále a za všech okolností baterka. Aby mohla stále dávat šťávu, je třeba ji dobíjet a k tomu slouží buď alternátor s usměrňovačem nebo dynamo. Proto máš indikátor dobíjení na palubce a podle něj vidíš, či dobíjení funguje jak má, nebo jestli nemáš pozapínáno tolik přístrojů, že baterka nestíhá dodávat, altík nestačí dobíjet, tím pádem je dobíjení v červeném a za chvíli ti to vycucne baterku, což nebude mít za důsledek zhasnutí motoru, ale jen ti vypadnou přístroje, které potřebují napájení, takže poletíš totálně na slepo, ale s pracujícím motorem. Problém by nastal jen v okamžiku, kdy by ti motor z jakéhokoli jiného důvodu zhasl a potřeboval bys ho natočit ve vzduchu elektrickým startérem - to máš smolíka
Potom jsou v instalaci ještě různá relátka, over voltage relé, jističe atd, která se liší typ od typu, ale princip elektroinstalace na malých letadlech je stejný tak, jak jsem ti ho ve zkratce popsal a týká se to jak instalace 12V, tak 24V.
A, samozřejmě, tím alternátorem nebo dynamem otáčí motor, takže dobíjení může fungovat až od určitých otáček motoru, proto máš na některých érech předepsané, co můžeš mít pozapínané na volnoběhu - je to právě z důvodu, aby to stíhalo dobíjet a nevymlátil sis baterku už na zemi, což by se ti úspěšně mohlo stát, pokud stojíš právě na volnoběhu, pozapínáš si stroby, navlighty, přistávací i pojížděcí světlomet, všechny budíky a glassy atd. V tomto případě by to právě nestíhalo dobíjet, takže budík dobíjení by byl v červeném a za chvíli jsi bez elektriky. Takže stačí něco povypínat a zvýšit otáčky motoru a primárně dodržovat předepsané postupy a důležité úkony
|
|