FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 19. 2. 2025, svátek má Patrik Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
OT- Focke Wulf s rozbitou nohou Jeden příspěvek | Celý strom
OT- Focke Wulf - kozel --> co s tím..?   31. 12. 2010 / 09:04
kuma   
"Kozel" je - jak už jsem naznačil výš - v první řadě nezvládnuté přistání - špatná reakce pilota na tzv. odskok. Letadlo se plouží nad zemí poblíž pádovky, ale ještě letí. Z nějakého důvodu (může jich být několik) pilot drcne do země - a letadlo odskočí. Při tom se ale pilot lekne, přitáhne a éro vzepne čumák - a pilot se teď lekne pádu z větší výšky (že by vyplaval a pak zkráchnul třeba z 5 metrů) - a rychle potlačí. Éro opíše elegantní oblouk a znovu drcne do země. Před tím se ale pilot znovu lekne a přitáhne. To už éro nestihá tak rychle, drcne často už víc příďákem, než hlavním podvozkem - ale znovu odskočí - a protože je přitaženo, znova čumákem nahoru. Pilot se znova vyděsí a potlačí - a tak se cyklus opakuje - dopředná rychlost letadla se zmenšuje a amplituda odskoků se zvětšuje (při klasickém kozlu - je to následek nevhodných zásahů pilota do řízení). Pokud se pilot neprobudí a nezareaguje, vše skončí vylomením příďáku, pak už většinou éro pouze zblble leží na čumáku...

Opatření proti kozlovi - nepřistávat na vyšší rychlosti, než se má, nepřibíjet éro na zem, ve správné výšce dělat přechodový oblouk, při podrovnání nevyplavat, ale plynule a přiměřeně (ani moc, ani málo) s vytrácením rychlosti natahovat éro tak, aby s posledním zbytkem vztlaku dosedlo na hlavní podvozek - pak něžně položit přední kolečko.

Pokud dojde k odskoku, jsou dvě situace - nízký odskok a vysoký odskok. Při nízkém odskoku je třeba vydržet s nervem, pouze podržet (!) knipl, jak je, nebo jen lehounce přitáhnout (vůlí se člověk musí držet, aby neudělal "nahoru-dolů-nahru"). Éro pak chvilku plave - a vytratí rychlost, přistane na zadní a vše je O.K.

Pokud je vyplavání vysoké (obvykle při příliš vysoké rychlosti na přistání), jsou zase ještě dvě možnosti - buď je rychlost ještě dost vysoká a před námi je veliká a dlouhatánská dráha - pak se éro podrží v luftě a udělá se znovu sestup, přechodový oblouk a přistání (pečlivější).

Pokud ale dráha je krátká, přebytek rychlosti malý a hrozí pád z větší výšky (> 1m), je jediné řešení - naložit co se do kotle vejde - a go around.

To video s L-410 ukazuje málokdy se dostavivší konec - tedy že při poskakování se rychlost vytratí pod pádovou a že součastně použitý kopáč (L-410) je natolik houževnatý, že to chudák jeho podvozek vydrží. To by s cesnou fakt nešlo...

Na simulátoru (pokud není full-motion) se to cvičí těžko, protože vyvolávajícím faktorem je právě to leknutí z blížící se země a pocity při odskoku a vyplavání.
 1x  
VWAC
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ