Až pochopíš princip nastavení úhlu vrtule a jeho vztah k výkonu motoru, určitě se začneš ptát, co že to je vlastně na těch budíkách
"Engine Instruments" ? Ve zkratce :
TORQUE - točivý moment hřídele, jednotky PSI ( tlak jedné libry na čtvereční palec )
ITT - operační teplota v turbíně (°C x 100), červená linie cca na 1150°C
PROP RPM - otáčky vrtule ( x 100 otáček za min. ), červená linie cca na 2450 otáčkách ( dle typu stroje )
% RPM ( N1) - to samé, ale v procentech 100%=max, tzn. cca 33.000 otáček
FUEL QTY - množství benzínu
FUEL FLOW - okamžitá spotřeba paliva ( galony za hodinu )
Jinak si všímej při úhlu nastavení vrtule otáček motoru. U pevné vrtule se otáčky motoru mění. Při startu jsou nejmenší - jako když se pokoušíš rozjet u auta na trojku - motor sotva zvládá, otáčí se pomalu, má velký odpor ( dráha, váha letounu atd. ). Ve vzduchu, po dosažení letové hladiny, jsou otáčky největší - motor se rozběhl naplno, překonává menší odpor než na zemi, zjednodušeně řečeno.
U stavitelné vrtule by otáčky motoru měly být konstantní. Pro vzlet nastavíš malý úhel, vrtule klade vzduchu malý odpor a motor se tak už na zemi může rozběhnout na plno, do vysokých otáček. Jak se odlepíš a kola se ti přestanou lepit do asfaltu, letadlo získá na rychlosti a motor řve, jedeš prostě v autě padesátkou, ale máš tam stále jedničku. Motor se začíná přetáčet, (na to bacha ) protože nemusí překonávat už tak velký odpor. No a ty mu naložíš tím, že zvětšíš úhel nastavení vrtule. Motor má zas nějakou práci a nepřetáčí se. Tím udržuješ otáčky motoru konstantní a víš přesně, kdy a kam máš power leverem pohnout.
Toliko laicky řečeno. A nekamenujte mne, že tohle je u támhletoho turbíka trochu jinak. Je, ale doufám, že princip je podobný
|
|