Drobný update pro ty, co se trochu zajímají o motory a nedávnou kauzu s uncontained engine failure RR Trent 900 na Quantas A380.
Z průběhu vyšetřování zatím vyplývá, že došlo k úniku oleje v místě dutin Intermediate/High pressure turbíny. Olej pronikl z některé z kompoment v daném místě (sběr a odtok oleje nebo jeho přívodní potrubí) a díky jeho hoření a následné expanzi došlo pravděpodobně k roztržení IP turbínového disku. Takový typ závady má bohužel za následek kompletní destrukci celé užitečné motorové části a další související problémy (těžký turbínový disk rotující za velmi vysokých otáček je hodně těžko zastavitelný projektil) a tak se stalo co se nakonec stalo. Podrobnější údaje jsou zatím stále předmětem vyšetřování.
Pokud jde o důvod toho problému jako takového, je to pravděpodobně opět jedna z oněch "záběhových" bolístek Trentů. Otázkou je, jestli nějak souvisí s jiným problémem a to je už dříve řešené "provozní usazování" IP turbínového disku na jeho hřídeli. Stává se totiž, že se v provozu na daném vroubkování hřídele posouvá v její ose mírně směrem dozadu a může tak dojít jednak k unikání oleje a druhak dokonce i ke kontaktu lopatek turbíny se statickými komponentami turbínové části.
Pro oba případy EASA vydala (v případě toho oleje dokonce Emergency) Airworthiness Directive, zejména v tom druhé s hodně striktními kontrolami. Uvidíme jak to bude řešit RR.
http://ad.easa.europa.eu/ad/2010-0236-E
http://ad.easa.europa.eu/ad/2010-0008R1 |
|