„…výška 1 500 feetů altitude…“
Když se v 90. letech minulého století přecházelo z metrů na stopy, tak se někdy doporučovalo nahradit výraz „výška“ anglickým výrazem pro výšku „altitude“, aby bylo jasné, že pilot udává po novu stopy a ne metry.
Tohle autor IMHO moc nepobral "Výška 1500 feetů altitude" je špatně, ale asi by se mělo by se říkat buď "1500 stop altitude". Nevím nakolik je to frazeologicky dobře, ale říká to si myslím vše, co je třeba vědět, protože české "výška" je strašlivě nešťastné vzhledem k anglickým ekvivalentům "hight" a "altitude" vyjadřujícím zásadně rozdílné údaje (možná by bylo dobře zavést hight=převýšení a altitude=výška) ![](images/smile/01.gif)
„Finále na dráhu 25“
Slovíčko „na“ ve frazeologii není a když vypustíte „dráhu“, tak se taky asi nic nestane… Naopak v případě paralelních drah je nezbytné říct „21 levá“.
No tak vypustit dráhu na přiblížení se teda může stát setsakramentsky hodně a i předpis dává, že se dráha MUSÍ opakovat... a jednomu známému se už i stalo, že takový nějaký chytrák sedal z opačného směru (s větrem v zádech) na letiště, kde nikdo nebyl a bylo štěstí, že se nic nestalo...
„300 metrů nad zemí“
Opravdu máte 300 metrů nad zemí, když to říkáte do rádia, nebo se to tak prostě má říkat? Typické je hlášení polohy „po větru“ ve třetí zatáčce.
Tomuhle nerozumím To jako někdo říká místo "poloha po větru" "300m nad zemí?", co je to za nesmysl? ![](images/smile/08.gif)
„…dávejte!“
Na skutečně frekventovaných letištích v USA (např. Deer Valley se 370 000 pohyby za rok, a to pouze GA, žádné pravidelné linky) navazování spojení neuslyšíte vůbec, tam přímo vysypete, co potřebujete....
IMHO je to hovadina, aby se někdo naladil na frekvenci a inhned začal chrlit... Radši zavolám a nepředpisově pozdravím a počkám na zavolání ATC zpět. Náhodou bude na krátkém finále éro a ATC mu zrovna bude chtít povolit přistání a najednou nějaký kterén začne chrlit, co všechno by chtěl povolit a co chce dělat a jakou informaci má na palubě atd. a éro na finále jde na průlet... na zabití takový přístup na řízeném letišti... jeslti to USA je jen AFIS, tak to je jiná situace a hlavně jsou tam jen GA. Kombinace velkých a malých letadel je zase zcela jiná situace, což je u nás na všech řízených letištích... Nehledě na to, že ATC může dělat něco jiného a jak někdo začne vysílat bez navázání spojení, tak se klidně může stát, že celou zprávu bude muset vysílat znova, protože to ATC prostě nepochytí...
Když už autor vyčítá chyby, tak by neměl nabádat k dalším a možná ještě horším (např. v případě té dráhy)... ![](images/smile/01.gif) |
|