Větou "...a když vypustíte „dráhu“, tak se taky asi nic nestane." podle mě autor článku myslel vypuštění slova "dráha", tzn. hlásit jen např. "Finále 34 pravá". Přidávání dráhy při hlášení je IMO dobrá praxe, neboť je to důležitá informace pro okolní provoz, který se třeba právě přeladil na frekvenci a předchozí vysílání neslyšel - hlavně v situaci, kdy na letišti není v danou chvíli AFIS.
"Výška 300m nad zemí" je zpravidla blbost, neboť kdo z nás odhadne, jakou skutečnou height v danou chvíli má? Pokud se nenachází nad letištěm nebo nad nějakou kótou, jejichž nadmořskou výšku zná. A pro ostatní provoz je tahle informace zpravidla taky nepoužitelná, neboť kdo bude hledat, jaká nadmořská výška je v místě letadla, které vysílá? Nehledě na fakt, že height letadla se díky terénu mění a za deset vteřin už může být naprosto jiná. Jediný případ, který mě napadá, kdy má hlášení height smysl je v případě "podlétávání" TMA, které má spodní hranici (např.) 1000ft AGL, nebo letu v prostoru, který je definován výškami AGL.
Ještě k "dávejte", které bych nezatracoval - v případě volání stanoviště AFIS je vhodné nejdříve navázat spojení a potom teprve vysílat požadavek/informaci. AFISákovi tak dáváte možnost se koncentrovat na vaši zprávu (vrátit se k rádiu, odtrhnout oči od internetu, polknout,... doplňte si další ) a předejdete situaci, kdy po vaší odvykládané "pohádce" kudy a kam poletíte, jakou rychlostí za jaké teploty a jakou máte velikost bot AFIS řekne "Poslední vysílající stanice, opakujte pro XXX INFO".
Naopak na rušnějších řízených letištích je vhodné nezahlcovat frekvenci a rovnou říct, co máte na srdci. Extrémem jsou některá letiště, která přímo v (approach) mapce mají "State callsign only", čímž vás vyzývají, abyste se po přeladění přihlásili na frekvenci (většinou TWR) prostým "CSA 553". Tohle ale platí pro IFR provoz, tam si na frekvenci žádný VFR nepustí. |
|