FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 22. 11. 2024, svátek má Cecílie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru Jeden příspěvek | Celý strom
Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   12. 9. 2010 / 17:32
Warp10
Netušíte někdo jaká je rychlost a teplota výfukových plynů u turbodmychadlových motorů používaných v dnešních civilních airlinerech? Chápu, že to asi závisí na tom obtokovym poměru, ale jde mi o řádovou hodnotu. Tuším, že rychlost se zhruba blíží rychlosti letadla, je to tak? Nikde na síti nemůžu najít konkrétní čísla, všude jen takový obecný kecy o tom, že tím, že část plynů obtéká spalovací komoru a proudy se pak mísí dojde ke značnému snížení teploty a rychlosti, bla bla, bla ... Díky.
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   12. 9. 2010 / 17:45
pseudoMates
pomůže třeba tohle..?
http://biggles-software.com/software/757_tech/engines_and_apu/_popup_egt_exceedences.htm
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   12. 9. 2010 / 19:10
tonde   
http://www.mzak.cz/motory/d-436/
treba trochu pomuze, mrkni na cely web resp, na sekci motory, nebo rovnou pisni Anatolijovi - to je autor webu, motorovy guru a blazen Vsadim flasku ze ti da info ktere potrebujes
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru-Tu-134M   12. 9. 2010 / 20:17
Fezoj114
Pozrel som si tento odkaz a čítam tam: "...je určen pro střední dopravní letouny Tu-134M, Tu-334-100...." Tu-134M? Neviete či sa jedná o preklep,alebo niečo také naozaj existovalo? Díky
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru-Tu-134M   13. 9. 2010 / 13:23
Balooo   
Jestli si dobře vzpomínám, tak se uvažovalo o modernizaci Tu-134, upgrade, ne nový model, takže asi navrhovaný motor pro tuto modernizaci. Předpokládám, že to zůstalo na papíře.
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru-Tu-134M   13. 9. 2010 / 22:57
Fezoj114
Škoda,že sa to nedostalo aspon do štádia prototypu....
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   12. 9. 2010 / 20:29
Warp10
Díky za oba odkazy, mrknu na to ...
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   12. 9. 2010 / 20:01
Luděk Ch.
"Tuším, že rychlost se zhruba blíží rychlosti letadla, je to tak?"

Jen blíží? Jak bys letadlo donutil, aby letělo rychleji, než je rychlost výtokových plynů z motoru? Logicky ta rychlost musí být o pěkný kousek vyšší. Samozřejmě je ovšem velmi závislá na okamžité rychlosti letadla. Rychlost výtokových plynů letadla stojícího na zemi bude mnohem nižší, než letícího cestovní rychlostí v hladině.
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   12. 9. 2010 / 20:28
Warp10
Myslím, že si nerozumíme kolego, rychlost se vždy měří vůči něčemu - vůči výstupní trysce, vůči zemi, vůči okolní atmosféře. Inecricální soustavy ste se ve škole už učili ne? A tvému rétorickému cvičení nerozumím. Ale chápu, že si asi chtěl ukázat, že jsi chytrý ...
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   12. 9. 2010 / 20:42
Luděk Ch.
Když jde o rychlost výtokových plynů, tak asi jako první mně napadne jejich rychlost vůči tomu, z čeho ty plyny proudí Tedy vůči trysce nebo-li letadlu. Ovšem možná myslels rychlost vůči Halleyově kometě. Potom se omlouvám za nepochopení
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   13. 9. 2010 / 01:12
Warp10
Jasně, myslel jsem rychlost vůči všem vejtahům co rádi dělají machry ...
"Jak bys letadlo donutil, aby letělo rychleji, než je rychlost výtokových plynů z motoru?" - Aha, tohle sem někde napsal? Když už chceš rejpat, tak se aspoň příště drž toho, co někdo řek. Spíš sem asi myslel, že rychlost výfukových plynů se blíží rychlosti letadla zezhora, vzhledem k tomu, že jsem mluvil o turbodmychadle, jehož hlavním cílem je právě snížit rychlost vystupujícího proudu z důvodů vyšší palivové účinnosti a snížení hluku oproti klasickému proudovému motoru. Ale ono někoho poučovat je tak příjemné, že?

 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   13. 9. 2010 / 07:09
Luděk Ch.
Blizi shora??? Aha, potom doporucim, aby sis priste po sobe precetl co pises a zamyslel se, jak se to da pochopit. Pis trochu jednoznacneji
a vyhnes se takovym reakcim
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   13. 9. 2010 / 10:17
Warp10
Myslím, že takovým reakcím se nevyhnu, protože všude existují lidé jako ty, kterým nejde o nějakou smysluplnou diskuzi a to se s někým podělit o vědomosti případně se něco dozvědět, ale jen o to ukázat o kolik jsou chytřejší a lepší než ostatní. Napsal jsem to myslím dostatečně srozumitelně na to, aby to každý kdo chce správně pochopit, pochopil. Pokud člověk číhá na příležitost chytnout někoho na slovo, tak si ji vždycky najde. Jako v tom přísloví o psu a holi. I ze způsobu tvého vyjadřování, kde se vyskytuje nadbytek výrazů typu samozřejmě, logicky, které naznačují, že oponent je blb, který si neuvědomuje základní fakta, že ti jde především o to si tahat triko. Celá tahle diskuze je směšná a dětinská a vůbec nevím, proč sem se do ní nechal zatáhnout. Sám vidíš, že tady jsou lidé, kteří o problematice opravdu něco vědí a nemají potřebu se nad někoho vyvyšovat.
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   12. 9. 2010 / 20:35
Warp10
Nás samozřejmě zajímá rychlost, jakou výfukové plyny opouští trysku, tedy rychlost v inerciální soustavě pevně spojené s motorem, případně rychlost vůči okolní atmosféře. Např. na jednom webu se dá dočíst: "The core flow is often hot enough to be mildly supersonic relative to ambient, but is locally subsonic. The mixing of that with ambient air is a significant source of noise." A tak dále ...
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   13. 9. 2010 / 08:57
anatolij   
Mluvil tu někdo o motorech?

Přesné hodnoty neznám, ale uvedu příklad na nějaké prastaré verzi motoru JT9D z 747. Při nulové rychlosti, nulové nadmořské výšce a teplotě vzduchu 15°C je tah 193kN, průtok vzduchu motorem 678kg/s -> střední výtoková rychlost zhruba 285m/s. Obtokový poměr 5.0, tedy 113kg/s jde jádrem, 565kg/s vnějším proudem. Pokud by z jádra vystupovaly tryskou spaliny rychlostí 450m/s, pak výpočtem zjistíme, že rychlost vnějšího proudu na výstupu je 250m/s. Jádro tak generuje zhruba 1/4 tahu, zbytek vnější proud. Těch 450m/s pro jádro je velmi hrubý odhad, při té vysoké teplotě spalin je to ještě stále podzvuková rychlost.

Ohledně teplot a tlaků, tak těsně před výstupními tryskami obou proudů (kde se tlak mění na rychlost a teplota je zhruba zachována) je pro vnější proud teplota kolem 55°C, tlak 1.5atm, pro vnitřní proud je tlak před tryskou zhruba 1.4atm a teplota 450°C.

Jak se ty hodnoty chovají ve velké výšce a při vysoké rychlosti přesně nevím. Vzduch bude z vnějšího proudu vystupovat vyšší rychlostí, než je rychlost letu, ne však o tolik - díky malému rychlostnímu rozdílu bude podíl vnějšího proudu na tahu o dost menší, možná už to bude méně, než polovina celkového tahu, zbytek (možná většinu) pak generuje jádro motoru.
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   13. 9. 2010 / 09:22
Warp10
No to je slovo do pranice. Děkuji za vyčerpávající a jasnou odpověď pane kolego ...
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   13. 9. 2010 / 09:44
FSPilot   
Já bych se připojil s dotazem, jak ovlivňuje rychlost letu rychlost proudu vzduchu vystupujícího z výstupní trysky motoru? Žiju v domění (asi špatném ), že ta rychlost nezávisí na rychlosti letu, ale na samotném režimu, v jakém ten motor pracuje (např. u nadzvukových strojů se upravuje vstupní ústrojí tak, aby proud vcházející do kompresoru a dál neměl rychlost větší, než nadzvukovou, tak tam mi z logiky věci hlava říká, že tam to už vůbec nemůže záviset na rychlosti letu - jestli letí letadlo M1 nebo M2 je už podle mě teda jedno, protože do motoru ten proud musí vstupovat rychlostí menží než M1 za každých okolností).
S tím mě napadají další dotazy:

Jak se chová tryskový motor při změně rychlosti (podzvuk)?
Jak se chová tryskový motor při změně výšky (ikdyž tam jsou kompresory, tak i tak bude asi klesat jeho výkon při stejném režimu/otáčkách, neníliž tak)?
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   13. 9. 2010 / 10:00
MzM   
Já si zase myslím, že rychlost bude jiná, už proto, že se změní tlak před motorem (před prvním stupněm kompresoru), v celé soustavě pak budou jiné tlaky a na konci, co se mění tlak na rychlost, bude z vyššího tlaku vyšší rychlost.

(kompresor, jak jsem si byl kdesi přečetl, má před každým stupněm nějaký tlak a za tím o x procent vyšší), na druhém konci je to pak opačně. Nic méně, když je na začátku tlak větší, na konci by mohla být, logicky, vyšší rychlost plynů.

Ještě je otázka, jestli je ten tlak nahoře vyšší, protože letadlo se sice hýbe, ale zase je to tam celé řidší.

Zase těch 250 m/s (~480 kts) by na cestovní rychlost teoreticky stačit mohla...

(tak to vidím já)
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   13. 9. 2010 / 10:11
anatolij   
Pár poznámek k jednoproudovým motorům
http://www.mzak.cz/teorie/rychlostni-charakteristiky.php

Pár výškově-rychlostních charakteristik vojenských motorů.
http://www.mzak.cz/motory/al-31/al31f_char.gif
http://www.mzak.cz/motory/r-15
http://www.mzak.cz/motory/r-35

U turbofanů z velkým obtokovým poměrem opravdu nevím, jak se chová výstupní rychlost plynů v závislosti na rychlosti letu. Předpokládám, že tam se zvětšující se rychlostí dochází k nárůstu výstupní rychlosti, ne však tak výrazně, jak popisuje ten článek. Specifický tah vnějšího proudu (rozdíl výstupní a vstupní rychlosti) tak poměrně rychle klesá a je už asi při vysoké podzvukové rychlosti téměř nulový.

 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   13. 9. 2010 / 10:52
FSPilot   
Hmmm, moc zajímavé. S tím náporovým tlakem mě to vůbec nenapadlo.

Díky!
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   13. 9. 2010 / 10:34
Warp10
Aha, to je zajímavé. Já sem si právě vždycky myslel, že rychlost vycházejícíh plynů ze spalovací komory je nadzvuková.
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   13. 9. 2010 / 13:44
MzM   
on je problém v tom, že rychlost zvuku závisí na tlaku a teplotě. Takže i když to pšouká ven fakt rychle, tak v rámci tlaků a teplot, které jsou na konci trysky jsou to rychlosti (vždy?) podzvukové.
Jinak, jak mi tu chytřejší psali, by to v tom motoru nedělalo dobrotu, což se dá vcelku pochopit.
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   13. 9. 2010 / 14:12
Warp10
"on je problém v tom, že rychlost zvuku závisí na tlaku a teplotě. Takže i když to pšouká ven fakt rychle, tak v rámci tlaků a teplot, které jsou na konci trysky jsou to rychlosti (vždy?) podzvukové. "
- Ok, navrhuji presumpci základního fyzikálního vzdělání. Krom toho to už bylo napsáno -> "Těch 450m/s pro jádro je velmi hrubý odhad, při té vysoké teplotě spalin je to ještě stále podzvuková rychlost."

Já sem měl prostě někde v hlavě uloženou zřejmě chybnou informaci, nevim, kde sem jí získal, že i při tý vysoký teplotě to je stále nadzvukový (není to tak u turbojetů?), snad sem něco někde čet, ale možná to bylo právě bráno vůči okolní atmosféře.
 

Teplota a rychlost výfukových plynů u dvouproudového motoru   14. 9. 2010 / 21:52
sloťo
Nebudem ti pisat konkretne cisla, lebo neviem na co sa pytas, ci na teplotu na priereze vystupnej dyzy alebo za turbinou. Napisem ti to len takto, na Albatrose udrzim ruku 10 cm za dyzou motora v tychto teplotach cca 19C OAT asi tak 10 sekund, samozrejme na VOLNOBEHU.
 

VWAC
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ